Vem är morgondagens lärare i Finspång?

Det är allvar nu. Under pågående coronapandemi är lärarna och skolledarna frustrerade och slutkörda. Vi har tagit ett enormt ansvar, stått upp för barnen och eleverna, och fortsätter göra det.

Finspång behöver fler som vill, kan och får utvecklas som lärare, skriver företrädare för Lärarförbundet i Finspång.

Finspång behöver fler som vill, kan och får utvecklas som lärare, skriver företrädare för Lärarförbundet i Finspång.

Foto: Alexander Olivera/TT

Insändare2021-04-02 15:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu är det dags för kommunerna att ta sitt ansvar - därför kräver vi ett avtal som på riktigt ger lärare och skolledare rätt förutsättningar. Vi vill få med kommunerna på skarpa åtaganden som förbättrar situationen över hela Sverige. Balansen mellan uppdrag och förutsättningar har högsta prioritet. 

Arbetsmiljön, möjligheten till planering och uppföljning samt möjligheten till utveckling måste säkras på varje arbetsplats. Arbetsgivarnas vision är effektivisering, flexibilitet och respekten för de ekonomiska ramarna framhålls som särskilt viktiga. I en likvärdig skola är det orimligt att en elevs hela framtid ska bero på var hen bor och kommunens skatteunderlag. 

Ett partsavtal kan inte lösa underfinansieringen av svensk skola på längre sikt. Här och nu krävs det ett avtal som en gång för alla kommer till rätta med lärares och skolledares arbetssituation. 

Finspång behöver fler som vill, kan och får utvecklas som lärare. Lärare och skolledare med rätt förutsättningar är garanten för en bättre skola. Sveriges kommuner och regioner, SKR,  måste börja se höjda lärarlöner och hållbar arbetsmiljö som en investering. 

Det är hög tid för SKR att tillsammans med oss ta ett kraftfullt nationellt grepp för mer attraktiva villkor för läraryrket. Vad är en elevs framtid värd? Kan vi sätta prislapp på det?