Varför skrämmas i samband med biljettkontroll?

Kära Östgötatrafiken.

Insändarskribenten reagerar på en incident i samband med en biljettkontroll och undrar hur rutinerna för Östgötatrafiken ser ut.

Insändarskribenten reagerar på en incident i samband med en biljettkontroll och undrar hur rutinerna för Östgötatrafiken ser ut.

Foto: Fredrik Nygren

Insändare2022-11-22 18:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På er hemsida står det att ni jobbar för att man ska ”känna trygghet” när man reser med er. Det var allt än annat min dotter kände när hon reste med er. Emellan Norrköping och Svärtinge kliver det på en kontrollant som ber henne om biljetten. Hon hade då enligt kontrollanten aktiverat den för sent, för hon hade faktiskt köpt en biljett. Dottern visste att detta är fel och hade kontrollanten där bara gett henne boten så hade det inte varit några problem.

Men istället beter sig kontrollanten aggressivt och säger att hon direkt ska avlägsna sig från bussen. Min dotter frågar då om hon kan få åka med två hållplatser till och visar sin biljett som då är aktiverad. Kontrollanten svarar då argt: ”ska jag ringa säkerhetsvakterna så vi får dra av dig från bussen?!”. Detta inför en fullsatt buss som nu tittar undrande vad som händer.

Är detta ett arbetssätt som ni på Östgötatrafiken sanktionerar? Att behandla barn som kriminella och hota med våld för att de glömt att aktivera sin biljett i tid? Hur ser riktlinjerna för dessa kontrollanter och säkerhetsvakter ut? Självklart ska man betala för biljett och jag förstår att om en person beter sig hotfullt och våldsamt mot era anställda så kan det krävas att 8-9 säkerhetsvakter tillkallas och att det kan uppstå obehagliga situationer med resenärer. Men att ha detta som rutin mot barn och människor som inte utgör något som helst hot, vad vill ni uppnå med detta?



Gör man en snabb en snabb sökning om era kontrollanter på nätet så får man näst högst upp i resultatet en artikel från 2018 där två 10-åringar inte vågade åka spårvagn till skolan på en vecka för en incident där de bevittnade hur kontrollanter och säkerhetsvakter med ett aggressivt beteende tvingar av en 6-åring för att denne saknar biljett. Har själv sett liknande händelser utföras av dessa kontrollanter. Om ert mål är skrämma barn så att de blir livrädda varje gång en kontrollant kommer för att de kanske har glömt att aktivera biljetten så har ni lyckats. Vill ni som ni skriver på er hemsida ”ge dig som kund en enkel, trygg och bekväm resa”, så har ni misslyckats brutalt!

Östgötatrafiken sanktionerar hot

Svar direkt

Vad tråkigt att höra om din dotters upplevelse av sin resa. Givetvis vill vi att hon ska känna sig trygg ombord hos oss. Eftersom vi inte vet när det här hände och inte har hört kontrollanternas version, kan vi inte kommentera det mer än så. 

Kontrollanterna är viktiga i vår verksamhet. Och som våra representanter förväntas de agera professionellt och respektfullt mot våra kunder. Samtidigt får deras kontroller gärna bidra till att det blir både krångligt och obekvämt att fuskåka med oss. För att vi ska kunna erbjuda en ännu bättre kollektivtrafik behöver vi våra biljettintäkter. Intäkter får vi förstås genom att fler reser med oss, men det är också viktigt att alla betalar och inte åker snålskjuts på andra.

När det gäller giltig biljett står det i våra resevillkor att en biljett i appen ska aktiveras före påstigning. Om man reser med biljett på ett reskort eller använder sitt betalkort i stadstrafiken är det viktigt att blippa direkt vid ombordstigning. Vi kan i våra system se både när en biljett köpts och när den aktiverats. Om biljetten aktiveras först i samband med att kontrollanterna dyker upp är den ogiltig. 

Vi hoppas att din dotter vill fortsätta resa med oss. Har du frågor och funderingar får du gärna kontakta vår kundservice, så kan vi titta närmare på detta.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken