Varför ska förskolor och skolor gå med vinst?

Kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) förespråkar stora barngrupper och klasser då tomma platser innebär en ekonomisk förlust för Norrköpings kommun.

De flest barngrupper, även den jag arbetar i (21 barn), är större än Skolverkets rekommendationer, skriver Helen Andersson.

De flest barngrupper, även den jag arbetar i (21 barn), är större än Skolverkets rekommendationer, skriver Helen Andersson.

Foto: Hasse Holmberg/TT

Insändare2023-04-25 14:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som förskollärare undrar jag hur politiker tänker när de anser att en klass behöver ha minst 25 elever för att det ska vara ekonomiskt hållbart. Vem tänker på lärarens arbetsmiljö samt elevernas rätt till en god utbildning samt arbetsro i klassrummet?


Hur kan det kommas sig att förskolan och skolan planeras och bedrivs i vinstsyfte? Baserat efter forskning rekommenderar Skolverket små grupper i förskolan (9-15 barn på en äldrebarnsavdelning samt 6-12 barn på en yngrebarnsavdelning) för att främja barns lärande. Ändå är de flest barngrupper, även den jag arbetar i (21 barn), större än Skolverkets rekommendationer.

Hur tänker du kring detta Sophia Jarl? Har lärare och familjers åsikter ingen betydelse? Många familjer vill ha sitt barn i skolan som ligger nära hemmet, för alla vårdnadshavare har inte tid att följa sitt barn till skolan. Jag är också förälder och för mig är både säker skolväg samt studiero två viktiga skäl vid val av skola. 

I mitt yrke vill jag hinna se och bekräfta varje individ samt planera och genomföra en god undervisning. Detta för att varje barn har rätt till att utvecklas och lära så långt som möjligt. I stora barngrupper är detta tufft att genomföra.

Sophia Jarl, du är hjärtligt välkommen ut på verksamhetsbesök i kommunens förskolor och skolor för att se hur verkligheten ser ut för barn och pedagoger!