Det blir säkert att fantastiskt fint när det är färdigt. Vi trivs verkligen, men hur kan man projektera ett helt nytt bostadsområde utan några parkeringsplatser? Det händer att släkt och vänner vill besöka oss. Här finns inte en enda offentlig parkering vare sig boendeparkering eller annat. Snart är fem flerfamiljshus till klara och då kommer det att bli orimligt här. Uppenbarligen överraskas kommunen av att folk har bilar. Dessutom är infartsvägen till området markerad som huvudled. Hur är det möjligt att kalla en återvändsgata för huvudled?
Såklart parkerar man på gatan men inte längre när det skrivs parkeringsböter för fullt.
Lösningen är enkel. Bort med huvudleden och skapa betalparkeringar utmed Holmtorpsvägen. Trevligare än böter. Ännu hellre – fixa en parkering.
Håkan Larsson
Svar direkt
Vi beklagar att det upplevs som problematiskt med tillgång till parkeringsplatser i det nya bostadsområdet Björkalund. När nya stadsdelar planeras och byggs är det många intressen och aspekter som vägs mot varandra. Har området god tillgång och närhet till bra och gena cykelvägar, god kollektivtrafik och annan samhällsservice blir behovet av bil lägre än om det motsatta gäller.
Enligt kommunens Riktlinje för parkering som antogs i kommunfullmäktige 2017 slås det fast att behovet för parkering ska lösas på fastighetsmark. Björkalund planerades utifrån förutsättningarna att möjligheter till hållbart resande utan bil är goda. Stadsdelen är väl ansluten till det övergripande huvudcykelnätet, samt har närhet till kollektivtrafik längs Gamla Övägen och vid Vrinnevisjukhuset. Att Holmtorpsvägen är huvudled har att göra med att framkomlighet och trafiksäkerhet premieras.
Just nu pågår en analys av parkeringssituationen i Björkalund. Det finns även förbättringar av kollektivtrafiken som ligger i planeringsfas. Kommunen kommer att utreda åtgärder för att förbättra situationen i denna och nästkommande etapper av området.
Gunnar Cederberg, avdelningschef för mark och infrastruktur på Norrköpings kommun