Det är dags att börja prata om mer än ett problem i skolorna i Valdemarsvik. Jag läser insändare från ”Ett gäng lärare från skolorna i Valdemarsviks kommun” och politiker. Jag läste insändaren från "Ett gäng lärare från skolorna i Valdemarsviks kommun". (NT 10/3).
Jag undrar varför det inte finns en pågående debatt inte bara om hur det går för barnen i skolorna utan också hur det går med kunskaperna. Det finns många engagerade medborgare som bor här. Inte minst märks det i sociala medier. Frågorna som diskuteras är alltifrån om ishallen ska fortsätta vara i kommunal ägo, om ett hus ska eller inte ska rivas, eller hur snygga de tillfälliga farthindren var i somras i centrum.
Av någon anledning finns- i alla fall inte än- samma engagemang när det kommer till barnen och skolan. Varför pratar vi inte om det? Det politikerna inte debatterar om, det vi som bor här inte pratar om, det vi föräldrar inte ifrågasätter är att Valdemarsvik ligger på plats 263 av landets 290 kommuner – när det handlar om hur det går för elever i årskurs 9 (meritvärde, vad kommunen borde kunna uppnå, behörighet till yrkesprogram på gymnasiet, och godkända betyg).
Inga politiker har gjort sin stämma hörd. Inte heller har ett gäng lärare skrivit en insändare om det. Vilka förutsättningar får barnen här och nu för sin framtida skolgång – och sitt framtida liv här? Är ni andra föräldrar i kommunen verkligen nöjda med att så få av era barn blir godkända i skolan?
För det finns väl inget viktigare än barnens framtid. Låt oss nu börja prata om vi verkligen är nöjda med att det i alla fall finns 27 kommuner i landet där det går ännu sämre för barnen som går ut nian. Om ni nu inte visste hur illa ställt det faktiskt är – varför har ingen berättat det?
Om det nu finns lärare som är bekymrade om resurserna i skolan, så är det i så fall inte framförallt det som vi föräldrar eller medborgare behöver oroa oss för. För när det gäller vad vi som bor här betalar för skolan per elev, där är vi tvärtom i toppskiktet bland landets 290 kommuner och det fanns bara 18 kommuner som år 2019 hade en dyrare skola än här. Hur används de resurser som finns är en fråga jag tycker vi borde ställa.
Barnen är vår framtid. Låt dem vara viktigast på agendan – innan vi förlorar dem och har kvar både ishall och rivningsfärdiga lokaler i kommunal ägo. Jag vill i alla fall inte att mitt barn förlorar sina framtida möjligheter av den anledningen att ingen sa något.