Om man är äldre och synsvag verkar det inte finnas något alternativ som praktiskt kommer fungera framöver.
Vi har haft ett flertal samtal med Telias kundservice och fått olika besked varje gång. Ofta får man också faktiskt förklara den gamla innebörden i fast telefoni. Nu verkar det eventuellt som att man via en router ska kunna koppla in sin gamla klassiska knapptelefon, en typ av telefon som det faktiskt går att hantera även med dåligt grepp i händerna och svag syn. Så vi hoppas nu att vi fått rätt information där från Telia.
Dock riskerar routern, enligt Telias kundtjänst, att slås ut varje gång det blir strömavbrott, och det blir det ofta på landsbygden. Så vår slutsats är, efter den information vi har fått från Telia, att det blir både en dålig och dyrbar lösning för kunderna. Vi har pratat med Syncentralen som är regionens stöd till synsvaga, och där får man ofta motsvarande fråga. Så varför i jösse namn kan Telia inte bistå sina synsvaga kunder på ett bättre sätt när man har skyldighet att ansvara för en tjänst kunderna betalar för?
Uppgiven familj
Svar direkt
Beklagar att du fått olika besked i kontakt med oss. Vi lämnar inte kunder utan fungerande telefoni, tvärtom ersätts telefoni via det gamla kopparnätet, som på sina håll är uppemot 80 år gammalt, med säkrare och mer moderna lösningar.
Detta då den gamla tekniken är sårbar och i vissa fall inte ens går att laga om något skulle inträffa. Vi har därför under många år hjälpt våra kunder över till tryggare, bättre och många gånger billigare alternativ, genom att erbjuda fast telefoni via mobilnätet eller via fiber.
Det stämmer att de nya lösningarna som ersätter hemtelefonen via kopparnätet är beroende av el precis som all teknik är idag. Därför finns också krav från Post- och telestyrelsen på oss aktörer om reservkraft för alla mobilmaster. Det finns även möjlighet att ha batteri-backup på den ersättningslösning som används i hemmet, dit du oftast kan koppla din befintliga fasta telefon.
De av våra kunder som bor i områden där kopparnätet stängs ner får information i god tid och med ett kontaktnummer till den avdelningen som kan hjälpa dem i de olika tjänsterna vi erbjuder idag. De kan även se över alla alternativ på marknaden via en oberoende kundtjänst som vi upprättat. Mer information om de nya alternativen till fast telefoni som vi erbjuder går också att läsa om på www.telia.se/framtidensnat. Vad gäller olika hjälpmedel för de med synnedsättning hänvisar vi till SRF och respektive Syncentral som är experter på olika typer av lösningar.
Magnus Limås, Pressansvarig Telia