Apropå
"Kommunen bröt avtalet - ägaren vill starta nytt" NT 27/12
Som underlag för våra argument begärde vi bland annat att få ut de tider som man redovisat hos vår anhöriga. Underlaget vi så småningom fick del av, visade klart och tydligt att hemtjänstledningen lagt på väldigt mycket extra tid hos vår anhöriga. Tid som hon aldrig fick.
När vi frågade tre chefer på olika positioner i vård och omsorgsorganisationen fick vi tre olika svar på vad som kunde räknas in i den tid som enheterna redovisar för respektive hemtjänsttagare och hur tiden ska redovisas. Det var oklara och luddiga svar vad som skulle kunna ingå. Men på en direkt fråga svarade en av cheferna, modigt nog, att det inte alls skulle gå till så som det gjort hos vår anhöriga.
Nu undrar kanske nån vad konsekvensen blev för den kommunala hemtjänstledningen? Absolut ingen alls. I det skriftliga svar som vi så småningom fick från kommunen, skyllde hemtjänstledningen helt på personalen längst ut i organisationen.
Jag tror inte att vi är ensamma om att ha konstaterat det jag beskriver. Kanske är ovanstående en av orsakerna till att kommunen, trots att man har haft tre år på sig, inte kan plocka fram det underlag som skulle styrka deras påståenden om ”fusk” från den privata utföraren…?
Det är möjligt att kommunen juridiskt har stöd för att ha andra och högre krav på en privat utförare av hemtjänst, än på utförarna i sin egen regi. Det får väl pågående processer visa. Men för oss förefaller det som kravnivåerna och konsekvenserna ligger i helt olika universum.
I slutänden är det hemtjänsttagarna och personalen ute i verksamheten som får ta konsekvenserna. Det är inte rättvist, eller hur?