Svar
"Vet den ena handen vad den andra gör?" NT 13/12
Införandet av mobiltelefoner som arbetsverktyg för vård- och omsorgskontorets medarbetare är en politisk satsning för att stärka medarbetare i deras yrkesroll och möta den stora kompetensförsörjningsutmaning som Norrköping och andra kommuner står inför.
Att ha en telefon som verktyg bidrar till den digitaliseringsresa kontoret behöver anpassa sig till för att möta kommande behov och underlättar vardagen för de som arbetar inom verksamheten.
Våra medarbetare behöver tillgång till viss information i sitt dagliga arbete, som till exempel dokumentation och telefonkataloger och mobiltelefon som arbetsverktyg öppnar också upp för andra digitala lösningar som passagesystem och larmsystem.
Vi ser det som ett steg i rätt riktning för att höja statusen på yrket och ge våra medarbetare förutsättningar att arbeta mobilt med enkel tillgång till nödvändig information. Budgeten för detta var 2,9 miljoner kronor och drygt 1 000 mobiltelefoner köptes in.
I dagsläget finns det inga sparkrav på verksamheterna, och vård- och omsorgskontoret har inte tagit beslut om anställningsstopp. Intag av vikarier och tillsvidareanställda medarbetare hanteras som tidigare enligt våra rutiner.
Enligt statistik vad gäller sjukfrånvaron har den inte ökat på helheten, men enheter kan i perioder vara olika berörda och därmed behöva hantera åtgärder i sitt schema genom att till exempel låta en medarbetare täcka upp för de vakanser som kan uppstå.