Svar på nyhetsartikeln "Så gör du för att skydda dig mot skurkar i e-julhandeln" (28/11):
Läste den intressanta artikeln i lördagens NT om bedragarna, men det finns ytterligare varianter. Själv handlar jag aldrig på nätet utan att få en faktura att betala via Klarna eller Qliro. Men jag saknar en beskrivning i artikeln.
Får flera gånger i veckan ett sms eller e-post med klar logga från Postnord, ICA eller Elgiganten med flera där det anges att ett paket ligger och väntar på att jag ska betala 9–20 kronor för frakten och lägga in kortuppgifterna i svaret. Har man då handlat via nätet kanske man tror att det är en korrekt begäran, men så är det inte utan man vill lura till sig kortuppgifterna! Och då är det kört, och kortkontot kan tömmas.
Får också sms med uppgifter om fraktkostnader från en telefon med 0044 i början på numret. Det kommer alltså från Storbritannien som har landsnummer 44. Har anmält ett par sådana tillfällen till polisen.
Så ni som handlar via nätet, se till att vara mycket uppmärksamma när sådana uppgifter kommer. Och loggan har man med full tydlighet stulit från Postnord med flera.