Vad hände med mitt kära Handelsbanken?

Tack ni medarbetare på Handelsbanken för god hjälp med småsaker, större saker som husköp, tomtförsäljning, fondplacering med mera.

Att vi väljer att stänga en del kontor och samtidigt förstärka andra är just en anpassning till våra kunder, som mer sällan har behov av personliga möten på kontor. 99 procent av alla bankärenden utförs idag digitalt, skriver Cicki Törnell, kontorschef Handelsbanken i Norrköping.

Att vi väljer att stänga en del kontor och samtidigt förstärka andra är just en anpassning till våra kunder, som mer sällan har behov av personliga möten på kontor. 99 procent av alla bankärenden utförs idag digitalt, skriver Cicki Törnell, kontorschef Handelsbanken i Norrköping.

Foto: Roland Klinga

Insändare2022-01-27 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På kontoret på Fjärilsgatan i Norrköping var man alltid välkommen, fick sitta ned och fick hjälp, goda råd och vänligt bemötande.

Vid min flytt till Söderköping fanns ett Handelsbankskontor där som hade samma policy. Tack till er som tog emot oss kunder på ett föredömligt sätt.

När Söderköpingskontoret lades ned anade jag oråd, trots utskicket till oss kunder att vi var så välkomna till Handelsbanken i Norrköping.

Jag har dragit mig inför mitt första besök men till slut insåg jag att jag i alla fall behövde hjälp med några konton och annat.

När jag beställde tid för ett möte bad jag att få hjälp av någon av bankens anställda som flyttat med från Söderköping, men se det gick inte alls. Denna begäran var tydligen något helt främmande för Handelsbankens personal.

I entrén – farstun – där folk springer ut och in fanns, vad jag kan minnas två höga pulpeter där en anställd stod och kunden skulle alltså stå mitt emot och få sin hjälp – medan folk gick ut och in genom porten.

I den miljön – yttre hallen – farstun med sina svarta, föga inbjudande möbler, så är det inte så svårt att förstå vad det hela går ut på. Snabba ryck! Tid är pengar!

Ja, pengar verkar vara viktigare än både personal och kunder.

Som 75-are och kund i banken sedan decennier smärtar det mig att ”min” bank som förr hållit stilen – inte varit inblandad i penningtvättskandaler, utan efter vad jag förstår, har hållit på anständighet, etik och moral – ser ut på det här sättet nu.

Kom igen. Följ ledorden respekt, tid och äkta engagemang!

Skaffa också några parkeringsplatser för oss som kommer långväga ifrån. Vill man så kan man. 

Man kan inte lägga ned kontor utan att se till att underlätta för sina kunder.

Handelsbanken ska leva upp till att vara ett föredöme – och banken har råd!

Kerstin Ringqvist

Svar direkt

Hej du kund som skrev en insändare om ditt besök på Handelsbankens kontor i Norrköping. Först av allt vill jag säga tack, då du beskriver en lång tid som trogen kund, och sen vill jag passa på att beklaga att du inte var nöjd med din upplevelse vid ditt senaste besök. 

Du verkar uppskatta Handelsbankens särart och jag tolkar det som att du är orolig för att vi inte kommer fortsätta vara oss själva när vi slår ihop kontor, att vi kommer bli en vanlig bank som alla andra.

Du kan vara trygg i att vi kommer fortsätta driva bank på vårt eget sätt, med ambitionen att finnas för våra kunder vid de små och stora ekonomiska besluten. Vår idé om hur vi ska driva bank bygger på tilltro och respekt, för kunder och för medarbetare. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Vi fortsätter vara en trygg bank med lokal beslutskraft och fokus på långsiktiga relationer, precis som tidigare. 

Att vi väljer att stänga en del kontor och samtidigt förstärka andra är just en anpassning till våra kunder, som mer sällan har behov av personliga möten på kontor. 99 procent av alla bankärenden utförs idag digitalt. Men när våra kunder väljer att besöka oss efterfrågar de ofta mer avancerad rådgivning. 

Därför blir det färre kontor men de som finns kvar kommer att kunna erbjuda mer kvalificerade tjänster. Och vi kommer fortfarande ha flest lokala bankkontor av alla banker i Sverige och är aldrig längre bort än ett samtal. Jag hoppas att vi får en ny chans att visa att vi fortfarande är den Handelsbanken du känner igen. Slå mig gärna en signal innan så hoppas jag att vi kan pratas vid över en kopp kaffe.

Tack för att du tog dig tid och tyckte till om din bank. 

Cicki Törnell, kontorschef Handelsbanken Norrköping