Unga trafikanter förstår inte sitt eget bästa

Jag undrar vad de styrande tror att de uppnår med en del lagar och regler för trafiken.

Jag är av den uppfattningen att de unga tänker nog att de har kul i sina bilar. Men de utgör en risk som de egentligen inte vill förstå, skriver signaturen Trafikant med riktig bil.

Jag är av den uppfattningen att de unga tänker nog att de har kul i sina bilar. Men de utgör en risk som de egentligen inte vill förstå, skriver signaturen Trafikant med riktig bil.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2022-04-20 20:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Irritation är ett mycket olämpligt tillstånd i trafiken och det är en av orsakerna till felaktiga beslut vid framförandet av en bil där ute eller med annat fordon i trafiken, och som så ofta resulterar i olyckor.

Irritation uppkommer ofta när en A-traktor (30 km) får framföras på 80 och 100-vägar. Dessutom sitter där en unge som är 15-16 år!!! Vad vet han eller hon om trafikvett och annat som man bör ta hänsyn till i trafiken.

Jag såg vid infarten av Gamla Ö-vägen en incident som var hemskt att se. Där två unga flickor skrattade och hade att lämna företräde, som de inte fattade.

Utbildningen för dem är alldeles för kort och ej tillräckligt omfattande. 

Jag är av den uppfattningen att de unga tänker nog att de har kul i sina bilar. Men de utgör en risk som de egentligen inte vill förstå.

En människa med åldern uppnådd för körkort (18 år) har en mycket mer noggrann och komplicerad utbildning, ändå ska A-traktorförare med ringa utbildning finnas med oss andra där ute i trafiken.

Att landet det vi lever i (Sverige) håller på att gå överstyr kan man se på flera områden, så vad tror de styrande de bidrar med att skicka ut ungar i trafiken? 

Moped är nog tills ålder är inne för större och mer krävande fordon. 

Som tidigare insändare påpekat så har A-traktorförare bidragit till ökade olyckor, och om man är en observant individ så kan man också se bland annat att mobiltelefonen är en bov i dramat. Faktiskt inte bara hos de yngre utan man kan se att det pratas bland äldre utan bluetooth med mobilen i den ena handen och den andra på ratten. -Ruggigt!

Poliser jag pratat med håller inte med. De påstår att de tar många med mobilen i hand vid körning av bil.

1500 kr i böter för mobil i hand när man kör? Vad är det för summa? Den kan man säkert ta några gånger men jag hör aldrig någon som har blivit bötfälld eller läst om dyligt incident.

Däremot om man kör för fort så blir böterna avsevärt högre, med argumenten att det sparar liv, och det kan väl stämma i vissa fall, men långt ifrån alla vill jag absolut påpeka.

Det är så mycket i trafiken att ondgöra sig över.

Elsparkcyklar är ett annat.

Jag och två kvinnor hjälpte en ung flicka för ett par månader sedan som kört omkull med en elsparkcykel och låg med ett jack och skrapsår på benet och uppskrapade händer, skakandes av smärta och köld, knappt talbar, 21 år.  Ambulansen kom efter påringning efter cirka 20 minuter och det var snabbt nog.

Jag kan fortsätta i det oändliga med tankar som gnager mig över trafiken och den frihet som ges men inte kan hanteras.