Trafikfara eller bara störningsmoment?

Under de senaste åren har antalet A-traktorer eller mera allmänt benämnda som EPA-traktorer ökat i antal.


Hoppas att vi genom i till exempel. trafikförordningen kan få en ändring vilket medför att dessa fordon endast får framföras på vägar med till exempel 70 kilometer i timmen som högsta tillåtna hastighet, skriver signaturen Ganska orolig bilpendlare.

Hoppas att vi genom i till exempel. trafikförordningen kan få en ändring vilket medför att dessa fordon endast får framföras på vägar med till exempel 70 kilometer i timmen som högsta tillåtna hastighet, skriver signaturen Ganska orolig bilpendlare.

Foto: Johan Nilsson/TT

Insändare2022-04-29 20:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Många av dessa fordon är idag personbilar som egentligen endast skiljer sig utseendemässigt från vanliga bilar genom deras triangel på bakluckan. De allra flesta av de triangelförsedda bilarna håller sin stipulerade hastighet enligt föreskrifter. 

Tyvärr så finns det ju ett antal mycket omogna ungdomar som framför sin fordon i en mycket högre hastighet vilket nog kan förklaras med att de fortfarande inte vuxit ifrån leksaksbilsåldern. Det som dock mest bekymrar mig och troligen flera andra är att A-traktorer/EPA får framföras på vägar som har högsta tillåtna hastighet på över 70 kilometer i timmen. Detta förorsakar många gånger långa köer vilket i sin tur medför många omkörningar. Ett av de större störningsmomenten är när dessa fordon framförs på de så kallade två/ett vägarna. Här framkallar dessa fordon många tvära inbromsningar och senare köomkörningar.


Jag vill poängtera att ovanstående inte riktar sig mot de som framför sina grävmaskiner och arbetsfordon i tjänst.
Hoppas att vi genom i till exempel trafikförordningen kan få en ändring vilket medför att dessa fordon endast får framföras på vägar med till exempel 70 kilometer i timmen som högsta tillåtna hastighet.