Totalt onödig bygga vändslinga för bussarna

Styrestagatan grävs upp igen när ny vändplan för bussarna ska byggas. Arkivbild.
Styrestagatan grävs upp igen när ny vändplan för bussarna ska byggas. Arkivbild.

Varför i hela friden bygger man en ny hållplats, samt en bussvändslinga på Styrestagatan?

Insändare 20 november 2023 09:17
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Man har sedan en tid tillbaka nya hållplatslägen i Östra Promenaden (Gustaf Adolfsplan). Som dessutom ligger jämsides med Styrestagatan. Dessutom finns spårvagnshållplatserna på Nygatan som hade fungerat bra för ändamålet!

Vill man sedan vända runt bussar någonstans. Så har man vagnhallen och bussdepån bredvid. Eller bara använda sig av befintliga gator!

Busstrafiken till området är också blygsam. Linjerna 70, 71, 74, 75 och 470 som vänder vid Östra Station kan använda sig av hållplatserna vid Gustaf Adolfsplan. Dessa linjer kan ändras till kommande tidtabellsperioder som gör denna ombyggnad onödig. Se bara på de övergivna hållplatser som finns runt om i staden!

Och kom nu inte och säg att gångavståndet blir för stort till Gustaf Adolfsplan. För då kan jag tala om att Beckershov, Brånnestad, Haga, Herstaberg, Karlshov, Kneippen, Kättsätter, Lindö, Nordantill, Oxelbergen och Pryssgården har betydligt längre gångavstånd till en hållplats. Vilket knappast ökar resandet med bussar och spårvagnar!

Och i dessa tider när man pratar om stålbad. Där man vill vända på varje skattekrona. Då känns denna bussvändslinga som en väldigt märklig satsning!


 
 
 
 
 
 
Ämnen du kan följa