Tänk dig att du har en bindel för ögonen och ska ta dig fram i Linköpings eller Norrköpings stadsbild med hjälp av din vita käpp. Då förlitar du dig på att du med hjälp av käppen kommer upptäcka hinder som står i din väg.
Givetvis har du tränat in vägen från punkt A till punkt B ett antal gånger, så du vet vilka kännetecken du ska navigera efter. Det kan vara en trottoarkant, en husfasad, en gräskant eller en fläkt på ett hus. Du har gått vägen så många gånger att du känner dig säker på den och känner dig trygg med att ge dig ut själv, trots att du inte ser något alls.
Självklart kan det alltid finnas saker i vägen, även utan elsparkcyklarna, ett vägarbete eller en uteservering, så du går alltid lite på helspänn när du är ute i stan utan att se något alls.
Ett hjul som ligger ut över gångbanan utgör en stor fallrisk när en person med synnedsättning ska passera, samma sak med en cykel som parkerats helt sonika mitt på trottoaren. Vissa parkeras in till väggarna, vissa mitt på trottoaren. Båda två är stora hinder när du inte ser något alls, eftersom du ofta följer husfasaderna när du tar dig fram. Då blir vägen väldigt svårframkomlig om du ska gå runt flertalet elsparkcyklar. Står de någon meter ut från väggen blir det också problem.
Synskadades riksförbund Östergötland vet att Linköpings och Norrköpings kommuner håller en dialog med företagen som hyr ut elsparkcyklarna och vi kräver att man snart kommer fram till en lösning som gör att cyklarna blir mindre farliga för allt och alla, men främst personer med synnedsättning.
Ett varningsljud på elsparkcyklar har exempelvis tagits fram i England. Det skulle behövas även här, precis som ringklockor, som cyklarna ska ha när de klassas som just cykel.
Begränsade hastigheter på cyklarna kan styras med företagens teknik, precis som att vissa gator eller områden kan markeras som ”no parking zone” i apparna, så att det helt enkelt inte går att avsluta sin resa där. Ett sådant system har man bland annat testat i Malmö stad.
Det fina där var att systemen som de olika leverantörerna använde, pratar med varandra, så rödmarkeras en zon för ett företag, gör den det för de andra företagen också. Försöker man avsluta sin resa där går det inte och priset tickar på till strömmen tar slut i cykeln. Ett sådant system borde kunna fungera i Linköpings och Norrköpings kommuner också.
Med bakgrund av detta kräver Synskadades riksförbund Östergötland alltså tydligare krav för hur elsparkcyklarna framförs och hur de parkeras, så att personer med synnedsättning vågar sig ut i stadsmiljön igen, utan rädsla för att skada sig.