Sydöstra Sverige har flera luckor i järnvägsnätet

I en insändare i NT den 5:e oktober ställs frågan om det finns någon plan för en ny järnväg längs sträckan Norrköping- Västervik- Kalmar.

Om man idag vill åka tåg till Kalmar från Norrköping får man istället åka via Linköping och den sträckan går inte längs kusten, skriver Tomas Larsson. Arkivbild Kustpilen.

Om man idag vill åka tåg till Kalmar från Norrköping får man istället åka via Linköping och den sträckan går inte längs kusten, skriver Tomas Larsson. Arkivbild Kustpilen.

Foto: Victor Bomgren

Insändare2023-10-14 07:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

"Tänker mig en järnväg längs ostkusten" NT 5/10

Frågan är berättigad då denna del av Sverige har flera ”luckor” i järnvägsnätet, speciellt längs kusten. Frågan brukar dessutom dyka upp i debatten med jämna mellanrum. 

Om man idag vill åka tåg till Kalmar från Norrköping får man istället åka via Linköping och den sträckan går inte längs kusten. Dessutom har trafikstörningarna längs denna delvis icke elektrifierade sträcka varit många, trots upprustning. 

Frågan bör dock ses ur ett lite större perspektiv då persontrafik på järnväg har en försvinnande liten marknadsandel kring 10 procent (i persontransportarbete uttryckt). Orsakerna till detta är komplicerade och har visat sig vara mycket svårlösta (främst driftstörningar, kapacitetsproblem, låg medelhastighet, höga biljettpriser och bristande komfort). 

En liknande situation stod persontrafiken i övre Norrland inför, då en stor del av den gamla banan av försvarspolitiska skäl lades långt inne i landet, med följden att kuststäderna blev utan genomgående persontrafik. Något man långt senare delvis har löst med en ny bana på åtminstone en del av sträckan (Botniabanan). 

För en tid sedan stoppade den nya regeringen en stor del av planerna på nya fjärrtågsbanor i Sverige, efter decennier av rusande kostnader och förseningar. Min gissning är att det förmodligen kommer att ta många decennier innan en eventuell bana byggs mellan Norrköping och Kalmar. Fast jag håller med om att idén med den nya banan är intressant.