Svar
"Myten som sprids om Norrköpings flygplats" NT 18/4
Denna dribbling med siffror från budgeten och koncernen Norrköping Rådhus AB med dess olika dotterbolag är inget annat än en typisk skatteplanering.
Det är högst vanligt att moderbolag med sina dotterbolag utövar denna typ av skatteplanering. De dotterbolag inom koncernen som går med vinst kvittar denna mot de förluster som de andra dotterbolagen gör. På så sätt minskar man skatten totalt inom koncernen.
Men hur man än dribblar med dessa siffror i bokföringen är förlusten för flygplatsbolaget fortfarande 31,7 miljoner kronor per år. Om det inte skulle vara så, varför har då ingen politiker tidigare som försvarar flygplatsen fört fram detta? Inte ens den största påhejaren av flygplatsen, Reidar Svedahl, har fört fram detta argument.
Hade man inte gett flygplatsbolaget detta verksamhetsbidrag på 31,7 miljoner kronor hade dessa pengar kunnat användas till något annat. Jag trodde nog att Sverigedemokraterna var mer noga med att granska vad skattepengar används till och inte gömma sig bakom budgettekniska skatteplaneringar och dessutom påstå att flygplatsen inte går med förlust.
Sedan kan man ju fråga sig om kommuner skall äga och driva bolag överhuvudtaget.