Därmed ser jag många exempel på hur dessa fordon hanteras. I artiklar åberopas bland annat miljövinster. Kategorin bilförare som byter till elsparkcykel är försumbar. Här några synpunkter på dessa i många avseenden livsfarliga åkdon.
Redan har dödsolyckor inträffat. Härom veckan var jag vittne till något som kunde ha blivit ytterligare en sådan. Blev verkligen uppskrämd. Det kom en elsparkscykel i hög hastighet med, en ung man utan hjälm, i kortbyxor och helt utan skydd. Från höger kom en annan elsparkcykel, också i hög fart. Jag lovar att så nära en svår olycka som dessa två ungdomar, båda i 20 års åldern var har de inte varit tidigare. Det var en tiondels sekund från ytterligare två dödsfall eller skador med svår invaliditet som följd.
Genomsnittsåldern på de åkande är ungefär 20 år. Har i princip aldrig sett någon över trettio år. Ser däremot mycket ofta barn i åldern 10-15 år susa fram i 30-40 km/tim. Mycket ofta är det två barn eller ibland hela tre ungdomar som åker på samma fordon. Elsparkscyklarna kastas på trottoarerna ofta och gör det svårframkomligt för personer med rullator, barnvagnar, synsvaga etc. Undrar hur det ser ut på botten i våra stadsvatten?
Som fotvandrare känner jag mig otryggare idag eftersom dessa fordon kommer helt ljudlöst och dessutom som sagt ofta körda av barn. Dessa fordon borde enligt min uppfattning förbjudas helt eller omfattas av samma lagstiftning som gäller körkort för moped eller motorcykel. Trafiksäkerhetsverket borde göra det för att begränsa att fler svåra olyckor inträffar med dödade och skadade ungdomar och påkörda fotvandrare sker.
I Norge inför man nu som ett exempel böter med 3 000 norska kronor då man åker två på en elsparkcykel. Skulle bli en stor inkomstkälla om så vore i Sverige.