Snacka om usel planering för nya Returpunkten

Som i alla större städer finns ett outtömligt behov av att kasta gamla prylar. I vårt lätt hysterika konsumtionssamhälle är det en självklarhet.

Nu har ansvaret skickligt skjutits över till brukarna av anläggningen, det vill säga vi kunder, skriver signaturen Fundersam.

Nu har ansvaret skickligt skjutits över till brukarna av anläggningen, det vill säga vi kunder, skriver signaturen Fundersam.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Insändare2021-06-15 22:13
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi har en rätt väl fungerande returpunkt för ändamålet. Anläggningen administreras av Nodra. Oklart för undertecknad hur kopplingen till Norrköpings kommun egentligen är..?


Att då plötsligt få höra att vår returpunkt ska läggas ned i juli utan att någon ersättning finns ordnad gör att man tar sig för pannan och undrar vem som har ansvaret för en sån jättemiss?
Man skyller vagt på att man hade två tänkbara nya tomter på gång, på den ena hittade man fornlämningar och på den andra överklagade grannarna (vilken överraskning).


Har det inte varit känt att tomten där Returpunkten nu ligger var uppköpt/avsedd till annan verksamhet?
Sånt brukar ju kommunen veta minst fem år innan.
Nu har ansvaret skickligt skjutits över till brukarna av anläggningen, det vill säga vi kunder. ”Ni får väl kasta era grejer någon annan stans ex. Åby eller Östra Husby” antyder man. Att dessa anläggningar inte alls har kapacitet att ta hand om hela Norrköpings retur-avfallsbehov är ju självklart. 


Att vi kunder dessutom måste åka en massa mil extra med släpkärror och fyllda bakluckor för att bli av med vårat skräp tycks heller inte bekymra ansvariga.
Vi får väl hoppas att vi inte kommer i ett läge där man löser skräpproblemet på enklaste sätt – som man gjorde innan returpunken fanns, det vill säga närmsta skog eller annan undanskymd plats.
Snacka om usel planering av en så viktig sak som i stort sätt berör alla Norrköpingsbor.