Skribenten: Behåll spårvagnarna – och bygg ut

Kollektivtrafiken behöver en riktig uppryckning i Norrköping, då resandet är betydligt lägre än i andra städer. Spårvägen måste uppgraderas till det som är just syftet med spårväg, anser skribenten.

Spårvägen måste uppgraderas till det som är just syftet med spårväg, anser skribenten.

Spårvägen måste uppgraderas till det som är just syftet med spårväg, anser skribenten.

Foto: Eva Jensen

Insändare2025-02-01 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

Svar på insändaren Återinför spårvagnarna på Kungsgatan

Det finns många åsikter om spårvagnstrafiken i Norrköping. Personligen tycker jag att spårvagnarna skall behållas. Och gärna byggas ut till områden där det förväntas finnas underlag för en investering i spårväg. 

Vad jag däremot inte försvarar är spårvägen på Öster och till Fridvalla. Redan år 1973 ville kommunen avveckla trafiken på Öster. Dock vågade man inte ta beslutet då. Utan valde istället att minska turtätheten på de båda spårvagnslinjerna. Idag ersätts inte ens spårvagnarna med buss över Öster vid större arbeten. Ett bevis på att resandet är för litet.

Detsamma gäller sträckan Hagaskolan-Fridvalla. Det finns inte passagerare nog för att köra med spårvagn där. Sträckan saknar också utvecklingsmöjligheter som gynnar spårvägen. Det räcker att titta på det senaste spårarbetet då de norra delarna var utan spårvagn. Ersättningsbussen fick täcka både Fridvalla och Vidablick. Ännu ett bevis på att resandet är för litet för spårvagnstrafik.

Det är stora driftkostnader det handlar om när det gäller linje 2. Och givetvis ska man också ha klart för sig att någon får betala för det. Områden som Herstaberg, Lindö, Oxelbergen, Skarphagen, Smedby och Vilbergen. För att inte tala om Kungsgatan.

Linje 21 som trafikerar Kungsgatan har cirka 75.000 resenärer per år. En totalt ointressant linje med dålig turtäthet, i jämfört med de tidigare linjerna 111/115 och senare linje 113. Det behövs givetvis även förändringar här. Likaväl som att Smedby får tillbaka sina två linjer. 

Kollektivtrafiken behöver en riktig uppryckning i Norrköping, då resandet är betydligt lägre än andra städer. Spårvägen måste uppgraderas till det som är just syftet med spårväg. Och busstrafiken måste utvecklas efter invånarnas behov. 

För övrigt håller jag med Wolfgang Schreyer i stora delar när det gäller synen på spårvagnar. Det är också därför jag ifrågasätter delar av linje 2. Då det hämmar spårvägens utveckling mer än man tror. 
Men också för att det gäller att prioritera de ekonomiska resurserna rätt så det räcker till annan - mer nödvändig trafik!