Friskolan inget alternativ för alla ungdomar i FinspÄng

Hur vÀrderar vi en ung mÀnniskas livskvalitet? GÄr den att vÀrdera i pengar? Det undrar sex anstÀllda vid Bergska gymnasiet i FinspÄng med anledning av förslaget att inte lÀngre ta in elever till nationella programmen.

Friskolan erbjuder ett begrÀnsat antal program och om man som ungdom inte Àr intresserad av dessa kommer man i sÄ fall att bli hÀnvisad till gymnasiestudier i intilliggande kommuner, till exempel Norrköping, skriver skolpersonal vid Bergska gymnasiet.

Friskolan erbjuder ett begrÀnsat antal program och om man som ungdom inte Àr intresserad av dessa kommer man i sÄ fall att bli hÀnvisad till gymnasiestudier i intilliggande kommuner, till exempel Norrköping, skriver skolpersonal vid Bergska gymnasiet.

Foto: Magnus Johansson

InsÀndare2024-03-18 09:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Hur mycket fÄr det kosta att erbjuda gymnasieutbildning till alla ungdomar som Àr folkbokförda i kommunen? Vad blir kostnaden för FinspÄngs kommun om vi inte gör det?

20 mars fattar kommunstyrelsen i FinspĂ„ng beslut om Bergska gymnasiets framtid. Förslaget de har att ta stĂ€llning till innebĂ€r en slopad antagning pĂ„ Bergska gymnasiets alla nationella program hösten 2024. 

Varje kommun har utifrÄn skollagen ansvar att erbjuda ett allsidigt urval av nationella program pÄ gymnasieskolan till de ungdomar som Àr folkbokförda i kommunen. Enligt skollagen ska kommunerna erbjuda ett utbud som bland annat utgÄr frÄn de ungas önskemÄl om utbildning.

I FinspĂ„ng finns ytterligare en gymnasieskola, en friskola, och samverkansavtal finns inom Östergötland sĂ„ ungdomarna kan pendla till Norrköping, rĂ€cker inte det?

TyvĂ€rr erbjuder dessa alternativ inte en gymnasieskola för alla ungdomar folkbokförda i FinspĂ„ng. PĂ„ friskolan Ă€r cirka 75 procent av eleverna frĂ„n andra kommuner. 

VÄra ungdomar frÄn FinspÄng har inte sjÀlvklar tillgÄng till dess program om de inte har tillrÀckligt höga betyg med sig. Friskolan erbjuder ett begrÀnsat antal program och om man som ungdom inte Àr intresserad av dessa kommer man i sÄ fall att bli hÀnvisad till gymnasiestudier i intilliggande kommuner, till exempel Norrköping. Detta gÀller för flickor i högre grad Àn för pojkar, dÄ friskolans program Àn sÄ lÀnge attraherar fler pojkar Àn flickor.

Ska man gÄ sin gymnasieutbildning i Norrköping innebÀr det att elever bosatta utanför centralorten kommer att behöva pÄbörja sin resa klockan 05.45 för att hinna till skolan till skolstart. Det krÀver hög motivation och lÀmnar inte mycket utrymme till fritid. Risken för skolfrÄnvaro ökar och med den minskar sannolikheten för skolframgÄng.

För de elever som har svÄrigheter, exempelvis NPF-problematik, finns en risk att oöverstigliga hinder byggs in. LÄnga skoldagar med lÄnga bussresor kan göra att dessa elever helt drÀneras pÄ energi, helt enkelt inte orkar och inte slutför sina gymnasiestudier. PÄ Bergska gymnasiet finns en god kunskap och erfarenhet av att stötta dessa elever sÄ att de nÄr en gymnasieexamen.

Det finns ocksÄ en risk med att lÀmna över ansvaret till en friskola dÄ dessa enligt skollagen inte har skyldighet att ta emot eller ge fortsatt utbildning till elever med sÀrskilda behov.

Larmrapporter kommer dessutom Ärligen om den ökade psykiska ohÀlsan hos vÄra unga. SkolframgÄng Àr en skyddsfaktor för alla barn och unga.

Har FinspÄngs kommun rÄd att riskera unga mÀnniskors skolframgÄng?
Enligt FinspĂ„ngs kommuns strategiska plan Ă€r den psykiska ohĂ€lsan redan ett samhĂ€llsproblem och man trycker pĂ„ att det Ă€r extra viktigt att arbeta förebyggande med ungdomars psykiska ohĂ€lsa. Enligt den strategiska planen Ă€r ”God utbildning för alla” ett prioriterat mĂ„l 2024 - 2026 och mĂ„let innebĂ€r dĂ€r att kommunen sĂ€krar en trygg, sĂ€ker och kvalitativ skolgĂ„ng för alla barn, unga och vuxna. 

Vidare kan man lĂ€sa att ”alla könsbaserade skillnader i tillgĂ„ng till utbildning mĂ„ste avskaffas och alla, inklusive personer med funktionsnedsĂ€ttning, mĂ„ste ges likvĂ€rdig tillgĂ„ng till alla utbildningsnivĂ„er och möjlighet till livslĂ„ngt lĂ€rande”.

En tidigare statlig utredning har visat att elever med funktionsnedsÀttningar och elever frÄn socioekonomiskt utsatta familjer Àr överrepresenterade bland de med ofullstÀndiga gymnasiestudier (SKR, Fullföljd utbildning).

Kommunen Ă€r nu pĂ„ vĂ€g att slĂ€ppa taget om Bergska gymnasiet dĂ€r de idag nĂ„r cirka 150 av kommunens ungdomar, en arena dĂ€r vi framgĂ„ngsrikt arbetar för att motverka utanförskap. 

Forskning visar att skolmisslyckande ökar risken för psykisk ohÀlsa och ett utanförskap som kan innebÀra arbetslöshet och i vÀrsta fall kriminalitet.

Vad kostar det för individen och för samhĂ€llet?  Enligt nationalekonom Ingvar Nilsson kostar en ungdom som inte Ă€r i studier eller arbete en halv miljon per Ă„r. Om individen hamnar i ett livslĂ„ngt utanförskap kostar det samhĂ€llet cirka 15 miljoner kronor (Nilsson, 2017). Ett flertal andra berĂ€kningar hamnar pĂ„ samma nivĂ„. Om en ungdom hamnar i missbruk eller kriminalitet hamnar berĂ€kningarna pĂ„ en kostnad pĂ„ cirka tvĂ„ miljoner kronor per Ă„r.

Vi har full förstÄelse för att FinspÄngs kommun brottas med underskott och behöver fÄ sin budget i balans. Att inte satsa pÄ Bergska gymnasiet, behÄlla en bredd av utbildningar och inflytande över dessa tror vi dock Àr oklokt och kortsiktigt tÀnkt.

En satsning pÄ Bergska gymnasiet nu kommer att innebÀra minskade utgifter i framtiden.