Skolan måste se till både sina styrkor och brister

Stort tack till bekymrad förälder. Äntligen någon som vågar lyfta det centrala perspektiv barnen/eleverna i skolan och förskolan.

En viktig del är attityd och inställning från skolan där varje misslyckad måluppfyllelse lastas på barnen och eleverna och dess föräldrar, skriver insändarskribenten.

En viktig del är attityd och inställning från skolan där varje misslyckad måluppfyllelse lastas på barnen och eleverna och dess föräldrar, skriver insändarskribenten.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Insändare2021-04-06 12:17
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

"Varför pratar vi inte om barnens framtid?" NT 26/3

Varför har skolan som har, och har haft så mycket resurser under lång tid så dåligt resultat.
Förklaringarna är säkert flera. 

En viktig del är attityd och inställning från skolan där varje misslyckad måluppfyllelse lastas på barnen och eleverna och dess föräldrar. Istället borde man blicka inåt i organisationen och fundera över vad är bra och vad kan vi göra bättre. Om inte, så hjälper inga resurser i världen. 

Jag vet inte hur många gånger jag hört argument från skolan att misslyckad måluppfyllelse beror på föräldrars låga utbildningsnivå, kommunens sociala struktur eller elevernas låga motiveringsnivå. 

Kan föräldrar som framgångsrikt driver egna företag för det mesta utan akademisk utbildning vara en grund för dålig måluppfyllelse?

Vad gäller Valdemarsviks sociala struktur så måste det konstateras att skillnaden mellan Valdemarsvik och de så kallade utanförskapsområdena är gigantisk. Likaväl som skolan ser sina styrkor så måste den våga se de egna bristerna.