Skärblacka som samhälle behöver en skola som fungerar

"Vi är de första att hålla med om att det finns många områden att förbättra", skriver skribenterna på utbildningskontoret vid Norrköpings kommun, i ett svar på en ledarkrönika som publicerats av NT.

"Den bild som framträder är inte hela bilden. Elever, vårdnadshavare och personal berättar också om utmärkta lektioner, lärande, glädje och studiero", skriver insändarskribenterna.

"Den bild som framträder är inte hela bilden. Elever, vårdnadshavare och personal berättar också om utmärkta lektioner, lärande, glädje och studiero", skriver insändarskribenterna.

Foto: Jenny Carlsson

Insändare2024-11-26 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

Svar på ledarkrönikan "Skandalskolan i Skärblacka typexempel på misslyckande".

I en ledare uttrycker Hans Stigsson sina tankar om hur Mosstorpskolan i Skärblacka fungerar och ger råd till utbildningskontorets ledning och till vårdnadshavare. Vi förstår att man som läsare funderar på och föreslår enkla och snabba lösningar när man tar del av kritiken och läser artiklarna om hot och våld. För oss som leder och ansvarar för utbildningsverksamheten i kommunens skolor är överväganden, analyser och åtgärder mer komplexa och vi vill ge en nyanserad bild och beskrivning som kan komplettera var och ens egen uppfattning.

Grundskolan är en av samhällets allra viktigaste verksamheter och har stor betydelse för elevers utveckling till kunniga och samhällsfungerande individer. Vi vet vad som bygger framgångsrika skolor och varje dag arbetar vi för att skapa och utveckla det. Ibland hamnar verksamheten i problem av olika slag och signaler kan komma från olika håll. Det kan vara genom våra system och rutiner, att Skolinspektionen reagerar, fackliga organisationer påkallar dialog, media granskar och förbättringsområden lyfts av elever, vårdnadshavare och medarbetare. Vi välkomnar granskningar och all typ av feedback. Det öppna och offentliga i den kommunala skolan är att det också är tillgängligt att se och begära att få se. Allt detta är bra och sunt i en demokrati.

Mosstorpskolan har fått stå i centrum för den senaste tidens skoldebatt. Vi är de första att hålla med om att det finns många områden att förbättra. Inte minst får vi som leder verksamheten ta vårt ansvar i att skapa förutsättningar, styra och ge stöd på ett skarpt sätt. Personalens och elevernas arbetsmiljö ska inte bestå av hot, våld eller en undervisning av låg kvalitet. Vi normaliserar inte det som är och kommer att förändra och förbättra.

Den bild som framträder är inte hela bilden. Elever, vårdnadshavare och personal berättar också om utmärkta lektioner, lärande, glädje och studiero. Det finns elever och personal som trivs och som tror på de insatser som görs, på det utvecklingsarbete som pågår gällande lektionsstrukturer och kollegialt samarbete och alla känner inte igen sig i det som beskrivs. Några elever vi mött undrade om det var deras skola som beskrevs.

Att vara rektor är ett av de mest utmanande och utsatta chefsuppdrag som finns. Stort ansvar med mycket mandat direkt riktat på positionen från skollag och kommunala riktlinjer. Vi som skolchefer tillsätter, stödjer, utvecklar och beslutar om förändringar. För oss är det inte acceptabelt att peka ut en enskild rektor som frivilligt tagit sig an ett ledaruppdrag i en svår situation och haft tio månader på sig i rollen. Skolinspektionens kritik fanns innan uppdraget togs och arbetssätt och kultur långt innan det. Vi kommer att ge extra stöd till skolans ledning framåt.

Skärblacka som samhälle behöver en skola som fungerar och som man kan vara stolt över. Det krävs ett samlat mod och beslutsamhet för att göra det bättre och det är ett gemensamt arbete. Alla som arbetar på skolan behöver var och en dra sitt strå till stacken, vårdnadshavare behöver hjälpa till i ansvaret för sina barn och ungdomar, civilsamhälle och andra delar av den kommunala organisationen kan jobba ihop för förbättring. Vi samarbetar i nära dialog med de fackliga företrädarna och kommer fortsätta göra det.

Vår uppmaning till elever, föräldrar och personal är inte att byta skola, skicka bort vissa elever eller avsätta anställda – vår inriktning är att stanna kvar, hjälpa till och bidra till en positiv förbättring.

Maria Asplund, områdeschef

Mikael Hultberg, skolchef

Jonas Eriksson, utbildningsdirektör