Ska Östgötatrafiken vara eller icke vara?

Man kan inte annat än bli lite konfunderad över våra valda politiker i Östgötatrafiken och med en ledning som regionrådet Julie Tran (C).

Östgötatrafiken bör bara hålla sig till tågtrafiken som går på räls och inte kan byta eller ta bort eller lägga om linjer, skriver signaturen Upprörd bussåkande.

Östgötatrafiken bör bara hålla sig till tågtrafiken som går på räls och inte kan byta eller ta bort eller lägga om linjer, skriver signaturen Upprörd bussåkande.

Foto: Sune Johansson

Insändare2022-09-09 14:28
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Man drar in busslinjer på löpande band och tittar inte på vad det får för konsekvenser. Man ursäktar sig att man förstår, men jag tror inte att man förstår allvaret.

En och annan lokalpolitiker som Sophia Jarl (M) har ju haft bra synpunkter och framför allt nu i valtider. Nu har hon fått flera partier att förstå de allvarliga konsekvenser med att dra in busslinjer. Men det händer ju inget.

Är det inte dags att oavsett parti visa lite pondus så att man tillsammans tar tag i frågan att gå ifrån Östgötatrafiken, och låta kommunen själva ta över och se vad som är bäst för oss skattebetalare i vår kommun.

Östgötatrafiken bör bara hålla sig till tågtrafiken som går på räls och inte kan byta eller ta bort eller lägga om linjer. Lokala kommunikationer som till exempel i Norrköpings kommun ska våra valda politiker i Norrköping tillsammans med trafikledare och entreprenörer sätta våra busslinjer som vet våra behov. Det måste kosta kommunen en bra onödig slant också att vara ansluten till Östgötatrafiken. 

Den kostnaden skulle kunna läggas på billigare biljetter så att fler utnyttjar kollektivtrafiken. När man te.x läser Julie Trans svar till de boende i Luddingsbo och Snövelstorp om deras nedlagda linje ”att man kommer att mötas av bättre trafik längs Gamla Övägen”? Hon har inte förstått att det handlar om barn och vuxna som ska till jobb och skola på ett säkert sätt.

De boende bryr sig inte om en bättre trafik på Gamla Övägen. I stället föreslår Julie Tran att bygga en gångväg eller cykelväg. Ställ den kostnaden mot att bussen går in två gånger om dagen på tider som gynnar de resande.

Den nedlagda linjen via Strandvägen Kolmården drabbar allvarligt de boende på det sätt att man nu måste ta bilen i stället. Men det har Östgötatrafiken också förståelse för.

I dagens klimatdiskussioner sägs det viktigt att ställa bilen hemma och åka kommunalt. Ska inte detta vara alla tillhanda oavsett var man bor?

Det är dags att våra lokala politiker visar lite pondus oavsett parti och tänker till angående Östgötatrafiken och rättar till kommunens lokaltrafik så folk och barn kommer till jobb och skola utan bil.