Ska Krokek och Kimstad få tunnelbanestationer?

Man tar sig för pannan… Undertecknad trodde att det var 1 april när jag läste följande i en artikel på NT:s hemsida, men det var 1 maj… Slutsats kan ni dra själva.

– Var i Krokek och Kimstad kommer tunnelbanestationerna att ligga? undrar Jens Erik Bergvin efter att ha läst en artikel i NT om skenande kostnader för Ostlänken.

– Var i Krokek och Kimstad kommer tunnelbanestationerna att ligga? undrar Jens Erik Bergvin efter att ha läst en artikel i NT om skenande kostnader för Ostlänken.

Foto: Åsa Hanell

Insändare2024-05-03 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Apropå

"Skenande kostnader för Ostlänken - här är förklaringen" NT 1/5

Josef Erixon är projektledare för Ostlänken på samhällsbyggnadskontoret i Norrköping. I artikeln säger han följande:

– Jag förstår att man kan reagera på kostnaden och att det kommer att bli stökigt under byggnationen, men vi ser viktiga värden. Ostlänken kommer att förändra resandet i hela regionen – och då handlar det inte bara om att du kan ta dig från Norrköping till Stockholm på 45 minuter. 

– För boende i exempelvis Kimstad och Krokek blir det betydligt smidigare att ta sig till Norrköping. I framtiden blir det mer som en tunnelbana, du behöver inte kolla in tidtabellen för att pendla.

Nog kommer det att bli stökigt under tio år inte bara i Norrköpings innerstad, utan även längs hela Kolmårdsbranten och E4. Men vad är det som sägs om framtiden? Min motfråga är: 

– Var i Krokek och Kimstad kommer tunnelbanestationerna att ligga?

Och om tågen på Ostlänken ska stanna i Krokek och Kimstad, lär det ta betydligt längre tid än 45 minuter till Stockholm. Detta är det mest oseriösa uttalande jag har hört sedan planerna för Ostlänken började diskuteras för över 20 år sedan. Det näst mest oseriösa uttalandet var från en projektledare på Trafikverket, som hävdade att tågen inte ska mötas i tunnlarna. 

Byggs Ostlänken minskar passagerarunderlaget för Nyköpingsbanan och även Södra stambanan över Katrineholm. På Ostlänken planeras att tågen ska gå var 20:e minut. Därmed kommer nog operatören Mälartåg att slås ut, vilket innebär att Krokeksborna måste ta bussen eller bilen till Norrköping C för att till exempel kunna ta tåget till Stockholm. Det tar då mycket längre tid. Bussarna kommer förmodligen att finnas även i framtiden.

Observera också att på Ostlänken kommer inga godståg att gå.