Sikta på Skavsta

Skavsta.
Skavstas flygplats innebär ett större miljöproblem än Kungsängen, påpekar skribenten.

Skavsta. Skavstas flygplats innebär ett större miljöproblem än Kungsängen, påpekar skribenten.

Foto: JOHAN NILSSON / TT

Insändare2017-05-29 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Anders Wennerblad rörande hållbart byggande.

Anders Wennerblad skriver långa stycken om byggande, ekologiskt, hållbart, översikter, med mera när han anser att Norrköpings flygplats ska bebyggas.

Det får han väl tycka och det är inget fel att tycka om natur och skog heller, det gör nog alla människor vill jag påstå. Vidare kan detta med cykelavstånd och "bra bostäder" inte bara vara förenat med en flygplats?

Vem lockas till Norrköping för att bo på en slätt istället för utmed eller i närhet till Motala ström eller Bråviken? Hans argumentering görs så omfattande och knepig att budskapet döljs.

Troligen är det flygplatsen som är främsta målet och själva byggandet kommer som nummer två. Om Wennerblad verkligen värnar om miljön, vill skona åkermark, tycker illa om flyg, då är förslaget att han lägger sin energi på att påverka de största miljöbovarna i Norrköpings närhet, nämligen Linköping och Skavsta.

Hela Linköping byggs på fin åkermark och flyget i Skavsta påverkar miljön mer i Norrköping just nu, än vad vår egen flygplats gör. Det går faktiskt att skriva insändare i andra tidningar också! Att bo eller bygga på flygplatsen lär inte vara intressant vare sig för privatpersoner eller för byggbolag. Flygplatsen behöver i stället utvecklas mer, och detta trots Ostlänken!

Det gäller att sikta rätt och värdera bytet!