Saknas intresse för cyklisterna

Att biltrafiken gynnas på bekostnad av kollektiv-, gång- och cykeltrafik är inte så underligt, eftersom bilismen har flera och starka intressegrupper.

Norrköping är en stad med starkt bilintresse och bilberoende, vilket kommunpolitikerna är väl medvetna om, skriver signaturen Cyklist i motvind. Arkivbild.

Norrköping är en stad med starkt bilintresse och bilberoende, vilket kommunpolitikerna är väl medvetna om, skriver signaturen Cyklist i motvind. Arkivbild.

Foto: Magnus Andersson/TT

Insändare2021-11-24 20:41
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Apropå

"Bilen står fortfarande högst i hierarkin" NT 17/11

Några exempel: Volvo, Scania, bilhandlarlobbyns Bil Sweden, åkeribranschen, däck-, väg-, drivmedels- och serviceföretag, Bensinskatteupproret och otaliga motorklubbar. 

Vilka ekonomiska krafter företräder cyklisternas intressen?

Norrköping är en stad med starkt bilintresse och bilberoende, vilket kommunpolitikerna är väl medvetna om. Därför nedprioriteras underhåll och byggande av fler och säkrare cykelbanor. 

När det exempelvis anordnas Cykelns dag och aktiviteter med miljöanknytning, bekräftas (o)intresset med en handfull deltagare, medan motorjippon ofta samlar tusentals personer. 

Kanske några förklaringar till varför cyklisterna placeras längst ner i trafikslagens hierarki?