Apropå
"De fick nog av hemtjänsten - nu sköter Rune hemmet" NT 7/3
Han har nu i en månad bara haft samma person som kommer igen ett fåtal gånger. Han måste därför förklara varje dag, precis som mannen i artikeln sa, vad han behöver och något så enkelt som hur han vill ha sitt frukostägg. Tyvärr är det mycket språksvårigheter som gör att det blir galet. Det är jättetråkigt för oss som anhöriga att veta att han ibland inte får fram sitt budskap.
Pappa är inte dement, han hör heller inte dåligt som tur är så han kan förklara för personalen vad han vill men det blir inte rätt alla gånger. Häromdagen så var de tre timmar försenade, och det är inte första gången, och då får han sitta och vänta på sin mat, kan det vara rätt?
Jag undrar om jag som privatanställd skulle komma tre timmar försent till mitt jobb då och då hur min arbetsgivare skulle reagera. Den ena gången sa hen som kom att det berodde på hens första dag! Han får själv bara tjugo minuter tre gånger per dag och då undrar man ju hur det är upplagt när varje person har en bestämd tid hur detta är möjligt!
Klart att det kan hända oförutsedda händelser men då kanske man får se till att någon annan kan komma. Dessutom var det gnäll en gång för att de behöver gå i trappan till övervåningen. Personalen ska vara rädda om sin hälsa var kommentaren. De flesta av personalen är jättefina men så här får man inte uttrycka sig.
Jag är djupt oroad över hur vi har hamnat här, och hur man behandlar våra gamla. Om detta skulle skötas som ett privat företag tror jag det skulle vara på ett annat sätt. Jag själv har ett arbete där service är av stor vikt och vet att det uppskattas när det där lilla extra man ger är uppskattat. Jag är glad att pappa inte har dålig hörsel och är dement för hur hade det blivit då med hans ägg! Hoppas nu att kommunen ser över sina rutiner. Ser till att tider hålls bättre och kanske att de som behöver hjälp kan få ett och samma arbetslag.