Att nå kontakt med företag eller myndigheter har försämrats i takt med införandet av digitala svarstjänster.
Många företag tycks göra allt vad de kan för att man inte ska hitta deras telefonnummer. Om telefonnumret finns på hemsida är det ofta väl dolt.
Somlig har inte någon telefontjänst alls och kan bara nås via e-post eller chatt. Har de ett telefonnummer möts man vanligen av, ”Du får nu 5 val….”., när man försöker ringa dem. Sedan ska man lyssna igenom några undermenyer innan man kan göra sitt val.
När man väl gjort sitt val, nås man av ett röstmeddelande: ”För närvarande är alla medarbetare upptagna i samtal, vi ber dig därför vänta. Din plats i kön är 45, tack för att du väntar”. Detta följs av musik och sedan upprepas meddelandet igen, gång på gång. Det kan ibland ta 30 – 45 minuter innan man kommit fram till någon som svarar.
Jag kan inte se det som något annat än en dålig respekt för kundens tid. Orsaken är kanske att man får många samtal, men då borde man också skaffa sig kapacitet att klara av dessa inom rimlig väntetid.
Om man inte kan hålla väntetiden kort bör man givetvis ha någon form av återuppringningssystem, så att man som kund inte ska behöva blockera sin telefon halvtimmesvis.
Detta gäller för många företag, både offentliga och privata. PostNord och många av våra banker tillhör den skaran. Men även våra viktiga samhällsfunktioner som 1177 har ofta en otillbörligt lång väntetid. Vi var förvisso inte utan köer innan de digitala systemen infördes. Men en påtaglig försämring har skett. Tidigare fick vi stå i kö på posten eller banken, men att det tog mellan 30 min och en timme var nog ovanligt.