Politikerna tar avstånd från sitt eget misslyckande

Har tagit del av kommunalrådens svar i frågan om den misslyckade hanteringen av en ny Returpunkt.

Nodra AB är kommunen, det vill säga ett helägt kommunalt bolag som styrs av våra politiker genom ägardirektiv och genom styrelsearbetet, skriver signaturen Skattebetalare och flitig användare av Returpunkten.

Nodra AB är kommunen, det vill säga ett helägt kommunalt bolag som styrs av våra politiker genom ägardirektiv och genom styrelsearbetet, skriver signaturen Skattebetalare och flitig användare av Returpunkten.

Foto: Fredrik Rosander

Insändare2021-06-23 16:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Apropå

"Kommunalråden: Vi ser fram emot besked från Nodra" NT 22/6

Jag noterar att politikerna i sitt svar återkommande hänvisar till ”bolaget Nodra AB”. Det känns som ett sätt att distansera sig från detta misslyckande. 

Nodra AB är kommunen, det vill säga ett helägt kommunalt bolag som styrs av våra politiker genom ägardirektiv och genom styrelsearbetet. Hur har styrelsearbetet skett och hur har denna viktiga fråga hanterats där? 

Ett mera rimligt sätt att se på frågan om en ny Returpunkt är att frågan berör hela den kommunala organisationen – inte bara ”bolaget Nodra AB”. Nodra har ingen egen outnyttjad kommunal mark i sin ägo, har inte kontakterna med privata fastighetsägare eller egen expertkompetens inom detaljplan och bygglov. 

Jag tycker kommunalråden kan svara på varför denna viktiga fråga inte bedrivits som ett ”kommungemensamt” projekt med ett tydligt mål att en ny Returpunkt ska finnas på plats innan den gamla stängs. 

Förslagsvis med deltagare från Nodra, Näringslivskontoret, Plankontoret, Bygglovskontoret och andra berörda förvaltningar och kanske med en politisk styrgrupp?