Varför har Östgötatrafiken tagit bort knapparna för pensionärer på bussarna? Häromdagen var jag på Vrinnevisjukhuset för att göra tester inför en operation. Fick skjuts upp av sambon, men tänkte vara miljövänlig och ta bussen hem.
Som sagt, knapparna var borta. Blippade kortet och förstod att det blev fullt pris.
Klev av för att handla med lite mat hem, gick tillbaka till Södertull. Vid 3:ans hållplats såg jag ingen hänvisning om var ersättningsbussarna till Klockaretorpet gick ifrån. Fick syn på ändan av en buss med nummer 3 på väg västerut på Nygatan och tänkte att den nog gick från 2:ans hållplats och traskade dit.
Där stod det att 3:an ersattes av buss. Ok, tänkte jag glatt och satte mig att vänta. Och vänta. Och vänta. Efter 20 minuter förstod att jag blivit fintad. Tittade åt andra hållet och såg en 3:a köra iväg mot Klocket från andra sidan biblioteket.
Äntligen på rätt buss debiterades fullt pris igen eftersom det gått en timme och fem minuter sedan resan startade.
För mig personligen var det ingen stor grej. Jag får ge efter för utpressningen och ladda ner appen, fast jag ogillar appar, eftersom jag varken har råd eller lust att springa och köpa nya mobiler när minnet blir fullt och pajar.
Men när jag tänker på alla pensionärer som är mindre rörliga än jag, ännu mindre tekniska, ännu fattigare, har ännu sämre mobiler om ens någon alls - blir jag arg och vill höja rösten för dem.
Hur tänker ni hjälpa dem - Östgötatrafiken?
Annika B
Svar direkt
Tack för din insändare. Tråkigt att höra om din upplevelse. När spårvagn ersätts med buss ska ett hållplatsläge för ersättningsbuss visas på skyltning och på den aktuella avgången i appen och på webben, då bussar inte alltid kan utgå från samma hållplats.
2020 införde vi ett nytt biljett- och betalsystem i syfte att förenkla biljettköp och förbättra informationen till våra kunder. I samband med bytet togs reskassa på kort och knapparna för val av biljett bort och funktionen att köpa biljett genom att blippa sitt betalkort infördes.
Blippa betalkort har varit ett uppskattat alternativ men med begränsningen att det inte går att välja typ av biljett. Idag erbjuder vi däremot flera olika sätt att köpa rabatterade biljetter på: via appen, på webben, i någon av våra försäljningsautomater eller hos något av våra 45 ombud i Östergötland.
Efter att nya systemet nu varit i drift i nästan fyra år kan vi konstatera att alltfler tycker det är enkelt att köpa biljett hos Östgötatrafiken (Kollektivtrafikbarometern 2023). Men vi är alltid tacksamma för återkoppling och hoppas att du hittar ett sätt som funkar bra för dig framöver.
Per Nelson, marknadschef, Östgötatrafiken