Parkeringsproblemen: Man får vad man betalar för

Jag instämmer helt i insändaren Kippas åsikt angående kommunens byte av parkeringsapp.

Norrköpings kommuns upphandling och byte av parkeringsapp möts av mycket kritik.

Norrköpings kommuns upphandling och byte av parkeringsapp möts av mycket kritik.

Foto: Fredrik Rosander

Insändare2021-03-17 20:20
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Apropå

"Dåligt byte av parkeringssystem" NT 12/3

Från kommunen beklagar man de problem Kippa upplever angående bland annat internetuppkopplingen och anför att man vid upphandlingen behöver följa kommunens regler och lagen om offentlig upphandling. Men enligt dessa regler borde det finnas utrymme att, utöver det för kommunen billigaste alternativet, även väga in tjänstens användbarhet.

Jämfört med den tidigare leverantören Parkster framstår Easyparks app som otidsenlig och gammalmodig. Jag förmodar att detta har inverkat på prissättningen och att man från Easyparks sida därför har erbjudit ett billigare alternativ än konkurrenterna – man får vad man betalar för. 

Nu måste i ärlighetetens namn sägas att även Parksters app hade vissa brister i fråga om just internetuppkopplingen. I mitt fall inträffade vid flera tillfällen att det inte gick att avsluta parkeringen men att, märkligt nog, uppkopplingen alltid fungerat när parkeringen skulle påbörjas.

Fördelen med Parksters app var emellertid att jag vid sådana tillfällen kunde kontakta hustrun, som i bostaden nästan två mil från där jag befann mig, med samma app och med vårt bilnummer i sin mobil kunde avsluta parkeringen i mitt ställe. Jag har försökt att se om liknande tillvägagångssätt, med connection av tjänsten i våra respektive mobiler, skulle vara möjligt även med Easyparks app, men inte fått detta att fungera.

Än mer irriterar jag mig emellertid över varför Easypark har krånglat till det med en tidsskiva som ska ställas in med den parkeringstid man har tänkt sig, lösningen med att sedan vid behov förlänga parkeringstiden och systemet med påminnelser inför parkeringstidens utgång. 

Tjänsten borde renodlas och parkeringskrånglet minskas genom att användaren skall slippa tänka på parkeringstiden, eventuella förlängningar eller få påminnelser överhuvudtaget. Detta kan göras genom att skivan för parkeringstid skippas, att parkeringen påbörjas genom en enkel knapptryckning och att den sedan avslutas med en knapptryckning vid återkomsten till bilen. 

När det går att köra omkring med en liten minibuss på Mars borde det vara fullt möjligt att förenkla appens användbarhet för brukaren. I sin nuvarande utformning är Crazypark ett mer relevant namn för appen.