Paketleverans som inte gick som önskat

Kära Postnord. Jag har alltid försvarat er för andra, men nu undrar jag om det inte är dags att ni tar åt er av kritiken ni får.

Insändarskribenten skriver om en paketutlämning som misslyckats. Arkivbild.

Insändarskribenten skriver om en paketutlämning som misslyckats. Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Insändare2023-07-03 22:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag hade av olika skäl beställt en hemleverans och fick idag flera (alldeles för många!) meddelanden om att den var på väg plus spårningslänkar. Länkarna visade ett tidsspann, sedan mer exakt klockan 18.25. 

Strax efter klockan 17 ringer det på min porttelefon, jag hann inte fram direkt, tittar ut genom fönstret över husets entré och ser ryggen på en yngling som SPRINGER ut mot gatan med mitt paket. Jag öppnar fönstret och ropar men han hör förstås inte. Strax därefter får jag ett nytt meddelande från Postnord om att leveransen misslyckats och kommer att lämnas till ombud, det vill säga precis det som jag inte ville.

Jag lyckas efter idogt sökande hitta ett telefonnummer till Postnords kundtjänst, ringer upp och får prata med en AI, envisas med att jag vill prata med en fysisk person och blir sedan satt i en telefonkö, där jag blir ombedd att vänta kvar efter att jag fått prata med en medarbetare eftersom Postnord vill förbättra sin service! Efter 45 minuter, då jag gång på gång fått höra att det är många som ringer och sedan får ingen information alls, ger jag upp. Efter ett tag gör jag ett nytt försök med exakt samma resultat. Ett tredje försök gör att jag faktiskt får höra hur många samtal som är före samt att de långsamt räknas ner. 

När jag sammanlagt suttit två timmar i Postnords telefonkö får jag äntligen prata med en medarbetare som talar om att leveransen misslyckats, att budet inte har gjort något fel och att jag kan ringa igen (!) imorgon och ändra leveransen när jag fått meddelande om att den anlänt till ombudet. Jag lägger på luren.