Nu tvingas vi tyvärr söka oss till en annan region

Det tar bara ett år att förstöra framtiden för Norrköpings filmbransch

Vi befinner oss i startgroparna med två nya kortfilmer samtidigt som vi utvecklar två långfilmer. Detta är projekt som fram tills förra veckan var planerade att helt förläggas i Norrköping, skriver Carl Lohman, Simon Öster, Kevin Gullberg, Kojan Film.

Vi befinner oss i startgroparna med två nya kortfilmer samtidigt som vi utvecklar två långfilmer. Detta är projekt som fram tills förra veckan var planerade att helt förläggas i Norrköping, skriver Carl Lohman, Simon Öster, Kevin Gullberg, Kojan Film.

Foto: Micke Pihlblad

Insändare2024-01-20 10:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kojan Film är ett produktionsbolag som varit verksamt i Norrköping i tolv år och som står på självfinansierade ben. Vi är prisade för våra reklamfilmer som syns över hela landet, och vår kortfilm ”Lost in the Sky” har under 2023 vunnit 18 priser på filmfestivaler över hela världen. Nyligen avtalade vi också med en amerikansk distributör som i höst lanserar vår kortfilm på världens största kanal för sci-fi-kortfilm. Alla dessa filmer har vi gjort i Norrköping. 

Just nu har vi ögonen på oss av såväl den svenska som den internationella filmbranschen, och den vanligaste frågan vi får är vad vi ska göra härnäst. Svaret är att vi befinner oss i startgroparna med två nya kortfilmer samtidigt som vi utvecklar två långfilmer. Detta är projekt som fram tills förra veckan var planerade att helt förläggas i Norrköping. 

Eftersom vi nu nåtts av nyheten att filmfonden är stängd under 2024 så tvingas vi tyvärr att söka oss till en annan region - en region som förstår att vi inte är där för att ta pengar, utan för att bidra. 

Filmbranschen fungerar så att man väljer platser för filmprojekt där man ser ett lokalt värde i allt som följer med en filmproduktion. Det kan vara en möjlighet att synliggöra staden, bygga varumärke, stärka den lokala kulturbranschen, bygga lokal stolthet och sist men inte minst ser man detta som en intäkt, med tanke på de skatteintäkter som filminspelningen genererar. I en utvärdering som gjordes 2022 kunde vi se, svart på vitt, att varje satsad skattekrona från Norrköpings filmfond gett fyra kronor tillbaka i spendering. Där vill vi tillägga att de produktionsbolag som verkar i Norrköping lägger betydligt mer än så. Vi lade över sju gånger pengarna och Crazy Pictures snitt för deras två senaste långfilmer var nära sex gånger pengarna. 

I den rådande ekonomin, och med uttryckliga krav på att kulturen bör öka sin självfinansiering, framstår det minst sagt märkligt att Norrköping aktivt prioriterar bort den form av kultur som faktiskt går med vinst. Det är jättebra att de pengar som filmfonden delade ut under 2022 och 2023 går till projekt som spelas in i Norrköping i år. Men ledtiderna inom filmproduktion är långa, och det nyligen fattade beslutet kommer att få förödande konsekvenser för både 2025 och 2026. 

Det tar bara ett år att riva ner en bransch som har byggts upp under tio års tid. Vi måste smida medan järnet är varmt och kan inte vänta med att genomföra våra produktioner. Tyvärr blir nog den största förloraren av detta i slutändan Norrköping.