Östgötatrafiken, nu har ni ju faktiskt stulit biljetter för mig

Insändarskribenten är upprörd över hur det funkar med biljetterna hos Östgötatrafiken. "Man skulle ha läst ett mycket finstilt litet kvitto när man fyllde på kortet".

Insändarskribenten hade nio biljetter kvar på kortet. När det sedan blippades på spårvagnen visade displayen ogiltig biljett. Alla de kvarvarande biljetterna var borta.

Insändarskribenten hade nio biljetter kvar på kortet. När det sedan blippades på spårvagnen visade displayen ogiltig biljett. Alla de kvarvarande biljetterna var borta.

Foto: Calle Slättengren/arkiv

Insändare2025-02-05 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är en 82-årig dam som egentligen helst vill promenera genom stan, men när orken tryter behöver jag ta spårvagn eller buss. Biljettproblemet löses då enklast med ett kort från Östgötatrafiken som fylls på och betalas via Direkten. Undertecknad hade vid koll där nio biljetter kvar. Två dagar senare blippar jag kortet på spårvagnen – biljetten ogiltig. Nytt besök på Direkten, jo, det var noll biljetter kvar.

Vid samtal med Östgötatrafiken fick jag beskedet att man skulle ha läst ett mycket finstilt litet kvitto när man fyllde på kortet, om att biljetterna måste aktiveras inom ett år.

Ett år visade sig vara nu för två dagar sedan. ”Sådana är våra regler” blev beskedet.

Snälla Östgötatrafiken – ändra era regler så att vi pensionärer på ett enkelt sätt kan åka kommunalt utan appar. Varför över huvud taget ha en tidsbegränsning? Nu har ni ju faktiskt stulit nio biljetter, över 200 kronor, för mig!