Östgötatrafiken, hur tänker ni när busslinjer tas bort?

Jag är en 16:årig tjej som går första året på gymnasiet. För att ta mig till skolan är jag starkt beroende av kollektivtrafiken. Detta eftersom jag bor långt ut på landet, närmare bestämt på Skärblackavägen. 

Östgötatrafiken säger också att Närtrafik ska vara ett alternativ. Då undrar jag vad elever och anställda har för nytta av en buss som går att beställa från klockan 09.00 när majoriteten av alla börjar skola och jobb vid 8-tiden? skriver Moa Lindell. Arkivbild.

Östgötatrafiken säger också att Närtrafik ska vara ett alternativ. Då undrar jag vad elever och anställda har för nytta av en buss som går att beställa från klockan 09.00 när majoriteten av alla börjar skola och jobb vid 8-tiden? skriver Moa Lindell. Arkivbild.

Foto: Jeppe Gustafsson

Insändare2022-05-08 18:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bussresan in till staden har alltid fungerat bra. Men i sommar ska Östgötatrafiken lägga om och ta bort busslinjer så att vi som bor utefter Skärblackavägen inte har någon som helst möjlighet att åka kollektivt. I mitt fall betyder det att jag inte kan ta mig någonstans. Inte ens till skolan. 

På Östgötatrafikens hemsida står det att det inte stiger på nog med resenärer längs med Skärblackavägen. Men trots att det kanske inte är den mest trafikerade linjen så finns det faktiskt ganska gott om folk på bussen. På morgonen när jag åker in till skolan vid 07.10 kommer det alltid två bussar. På båda bussarna kryllar det av morgontrötta människor och det är ofta brist på sittplatser. När jag sedan åker hem från skolan är det också få sittplatser lediga. Den dagen bussen försvinner från Skärblackavägen kommer jag, tillsammans med alla andra resenärer efter vägen att drabbas hårt. Exempelvis, hur i hela friden är det tänkt att vi ska ta oss till och från skola eller jobb?

Avståndet från mitt hus till där jag går i skolan är på drygt 13 kilometer. Därmed är promenad inte ett alternativ. Cykling skulle vara möjligt på sommaren, om det inte vore så att Skärblackavägen är rent av livsfarlig för all annan trafik än bilar. Att köra moped kan fungera för vissa, men alla har inte ekonomin samt att många som bor längs med Skärblackavägen inte är gamla nog för det heller. 

Försvinner bussarna blir jag, och många andra helt beroende av föräldrar med körkort. Men de jobbar och har inte möjlighet att agera privata taxichaufförer. Ska det verkligen vara så att tills dagen jag själv tar körkort är jag strandad i mitt hem?

Utan bussarna blir rörelsemöjligheten alltså starkt begränsad, om inte omöjlig. 

Jag funderar på det snacket man ofta hör om att ungdomarna är framtiden. Hur ska vi kunna bli framtiden om vi inte ens kan ta oss till skolan? 

Ytterligare en anledning till denna förändring är, enligt Östgötatrafiken, att det ska bli miljövänligare. Men hur miljövänligt är det att jag och alla mina grannar åker i varsin personbil istället för att åka buss tillsammans?

Östgötatrafiken säger också att Närtrafik ska vara ett alternativ. Då undrar jag vad elever och anställda har för nytta av en buss som går att beställa från klockan 09.00 när majoriteten av alla börjar skola och jobb vid 8-tiden?

Avslutningsvis. Varför ta bort en busslinje som många av invånarna i Norrköping behöver?