Östgötatrafiken, hur tĂ€nker ni nĂ€r busslinjer tas bort?

Jag Ă€r en 16:Ă„rig tjej som gĂ„r första Ă„ret pĂ„ gymnasiet. För att ta mig till skolan Ă€r jag starkt beroende av kollektivtrafiken. Detta eftersom jag bor lĂ„ngt ut pĂ„ landet, nĂ€rmare bestĂ€mt pĂ„ SkĂ€rblackavĂ€gen. 

Östgötatrafiken sĂ€ger ocksĂ„ att NĂ€rtrafik ska vara ett alternativ. DĂ„ undrar jag vad elever och anstĂ€llda har för nytta av en buss som gĂ„r att bestĂ€lla frĂ„n klockan 09.00 nĂ€r majoriteten av alla börjar skola och jobb vid 8-tiden? skriver Moa Lindell. Arkivbild.

Östgötatrafiken sĂ€ger ocksĂ„ att NĂ€rtrafik ska vara ett alternativ. DĂ„ undrar jag vad elever och anstĂ€llda har för nytta av en buss som gĂ„r att bestĂ€lla frĂ„n klockan 09.00 nĂ€r majoriteten av alla börjar skola och jobb vid 8-tiden? skriver Moa Lindell. Arkivbild.

Foto: Jeppe Gustafsson

InsÀndare2022-05-08 18:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Bussresan in till staden har alltid fungerat bra. Men i sommar ska Östgötatrafiken lĂ€gga om och ta bort busslinjer sĂ„ att vi som bor utefter SkĂ€rblackavĂ€gen inte har nĂ„gon som helst möjlighet att Ă„ka kollektivt. I mitt fall betyder det att jag inte kan ta mig nĂ„gonstans. Inte ens till skolan. 

PĂ„ Östgötatrafikens hemsida stĂ„r det att det inte stiger pĂ„ nog med resenĂ€rer lĂ€ngs med SkĂ€rblackavĂ€gen. Men trots att det kanske inte Ă€r den mest trafikerade linjen sĂ„ finns det faktiskt ganska gott om folk pĂ„ bussen. PĂ„ morgonen nĂ€r jag Ă„ker in till skolan vid 07.10 kommer det alltid tvĂ„ bussar. PĂ„ bĂ„da bussarna kryllar det av morgontrötta mĂ€nniskor och det Ă€r ofta brist pĂ„ sittplatser. NĂ€r jag sedan Ă„ker hem frĂ„n skolan Ă€r det ocksĂ„ fĂ„ sittplatser lediga. Den dagen bussen försvinner frĂ„n SkĂ€rblackavĂ€gen kommer jag, tillsammans med alla andra resenĂ€rer efter vĂ€gen att drabbas hĂ„rt. Exempelvis, hur i hela friden Ă€r det tĂ€nkt att vi ska ta oss till och frĂ„n skola eller jobb?

AvstĂ„ndet frĂ„n mitt hus till dĂ€r jag gĂ„r i skolan Ă€r pĂ„ drygt 13 kilometer. DĂ€rmed Ă€r promenad inte ett alternativ. Cykling skulle vara möjligt pĂ„ sommaren, om det inte vore sĂ„ att SkĂ€rblackavĂ€gen Ă€r rent av livsfarlig för all annan trafik Ă€n bilar. Att köra moped kan fungera för vissa, men alla har inte ekonomin samt att mĂ„nga som bor lĂ€ngs med SkĂ€rblackavĂ€gen inte Ă€r gamla nog för det heller. 

Försvinner bussarna blir jag, och mÄnga andra helt beroende av förÀldrar med körkort. Men de jobbar och har inte möjlighet att agera privata taxichaufförer. Ska det verkligen vara sÄ att tills dagen jag sjÀlv tar körkort Àr jag strandad i mitt hem?

Utan bussarna blir rörelsemöjligheten alltsĂ„ starkt begrĂ€nsad, om inte omöjlig. 

Jag funderar pĂ„ det snacket man ofta hör om att ungdomarna Ă€r framtiden. Hur ska vi kunna bli framtiden om vi inte ens kan ta oss till skolan? 

Ytterligare en anledning till denna förĂ€ndring Ă€r, enligt Östgötatrafiken, att det ska bli miljövĂ€nligare. Men hur miljövĂ€nligt Ă€r det att jag och alla mina grannar Ă„ker i varsin personbil istĂ€llet för att Ă„ka buss tillsammans?

Östgötatrafiken sĂ€ger ocksĂ„ att NĂ€rtrafik ska vara ett alternativ. DĂ„ undrar jag vad elever och anstĂ€llda har för nytta av en buss som gĂ„r att bestĂ€lla frĂ„n klockan 09.00 nĂ€r majoriteten av alla börjar skola och jobb vid 8-tiden?

Avslutningsvis. Varför ta bort en busslinje som mÄnga av invÄnarna i Norrköping behöver?