Men då jag ibland gör ett försök att vara en god granne och hjälpa mina äldre medmänniskor som byggt upp vårt underbara land så kom jag i kontakt med Östgötatrafiken.
Så här är det, min granne som försökt undvika kollektivtrafik genom pandemin hade den goda smaken att ladda på sitt busskort för en tid sedan. Tydligen något man inte ska göra, om man nu inte tänkt trotsa Regionens och Östgötatrafikens råd att inte åka om man inte måste.
Vips så var min stackars grannes kort tomt och hennes "goda" granne gör ett försök att ringa till Östgötatrafiken för hjälp. Hör och häpna - om vi ringt innan nyår så hade vi fått hjälp men inte nu 5 dagar senare.
Varför? jo biljetterna gäller tydligen ett år från köp vilket kan tyckas ok under normala omständigheter men inte nu när de själva manar till att inte åka.
De som ringde innan nyår kunde få biljetterna förnyade men senast då, "Det har stått i alla tidningar" sa den bestämda damen på telefon Jaha.. ok men har ni gått ut med infon på er hemsida eller anslagstavlor? Nej, Östgötatrafiken hänvisar tydligen till ett svar på ett gäng insändare till NT där detta meddelas i artikelform? Tydligen en officiell kanal för Östgötatrafiken att kommunicera?
Nej gör om och gör rätt. Betala tillbaka alla ovetandes pengar, passade på att fråga i lokala matbutiken om de kände till problemet, Jaaa, suckade de och höll med om att kunder blir lurade.
Vid frågan vad grannen ska göra framöver för att undvika problem så blev svaret från bestämda kundservice att de kan använda kontokort, låter bra men vid närmare efterforskning så får min sedan länge pensionerade vän betala vuxenpris (som tack för trogen tjänst), det var ju också ett bra tips.
Not so "god granne"
Svar direkt
Vi vet att många har avstått från åka med kollektivtrafiken under pandemin. Just därför har vi, vid mer än ett tillfälle, beslutat om en förlängd giltighetstid på förköpta biljetter. I november beslutade vi om att erbjuda den möjligheten fram till årsskiftet och detta har vi informerat om på vår hemsida. Informationen finns fortfarande kvar att läsa om man söker på; ”Möjligt att förlänga giltighet på förköpta biljetter”.
Vi hade ju alla hoppats på att restriktionerna kopplat till pandemin skulle vara över vid det här laget. I och med förnyade restriktioner den 12 januari, som återigen påverkar kollektivtrafiken, har vi beslutat att ytterligare förlänga möjligheten att få hjälp med outnyttjade förköpta biljetter till den sista mars. Då tas ett nytt beslut utifrån de restriktioner som råder då. Normal giltighetstid är tolv månader. Ta en förnyad kontakt med vår kundservice för hjälp i frågan.
Vi hoppas att snart kunna välkomna er tillbaka till kollektivtrafiken igen!
Sofia Malander, VD Östgötatrafiken