Östgötadagarna missade verkligen hela grejen i år

Det är klart att en projektledare säger att engagemanget är fantastiskt. Men det kan man knappast säga om evenemanget.

Östgötadagarna beräknas locka 100 000 besökare varje år, bilden från ett tidigare år.

Östgötadagarna beräknas locka 100 000 besökare varje år, bilden från ett tidigare år.

Foto: Fredrik Jonsos

Insändare2021-10-12 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag vill klaga på Östgötadagarna som höjs till skyarna i tidningen Hälsotecken som når alla i Östergötland.

Maken till oläslig och snårig karta över länet fick man leta efter. Den gick inte att köra efter. På vägen fanns inte en enda skylt som upplyste om var närmaste "östgötagård" låg. Vore det inte idé att ta fram en vägvisare med pil som alla arrangörer kunde sätta upp under helgen?

Bakverket, som det gjordes så stor reklam för, fanns bara på några enstaka caféer. En rejäl omväg för att smaka denna lingonkaka. Och varför inte publicera receptet?

Konsthantverket hade jag gärna velat köpa. Det var ett stickpaket till ett par handledsvärmare. Mycket praktiskt. Men måste jag åka till Ullspinneriet i Vreta kloster för att köpa detta?

Goda vänner åkte ända till Vadstena för att uppleva något nytt. De kom hem gruvligt besvikna, utan att finna vägen och utan något i bagaget.

Själv for jag ut på Vikbolandet. På den stora glassfabriken var det som vanligt full rulle men ingen, säg ingen, kunde ge mig tips på var närmaste ställe låg. Ännu mindre var jag kunde få tag i bär och svamp som jag trodde skulle finnas i trakten.

Alla vill visa upp sig, men ingen verkar ha någon information att ge. Detta faller tillbaka på arrangören. Efter 20 år är det kanske dags att tagga sig. På riktigt.

Vän av närodlat

undefined
Försäljning av frukt och grönsaker är givna inslag på Östgötadagarna.

Svar direkt

Vi beklagar att dina besök under Östgötadagarna inte motsvarade dina förväntningar. Vi tar med oss de synpunkter som kommer till oss i vårt fortsatta arbete med att utveckla arrangemanget. Inför årets Östgötadagar har vi bland annat arbetat med att förbättra kartan, men vi fortsätter att se över hur den skulle kunna göras ännu bättre. 

Region Östergötland berättar om Östgötadagarna i flera kanaler. Hur mycket de enskilda arrangörerna väljer att marknadsföra sina aktiviteter varierar.  

Årets upplaga av Östgötadagarna hade 190 besöksmål och över 100 000 besökare, vilket vi tycker är väldigt roligt. Vi vill redan nu hälsa dig välkommen tillbaka under Östgötadagarna nästa år.

Ulrika Sundberg, projektledare för Östgötadagarna, Region Östergötland