Det första innehöll kallelse till läkare torsdag.
Det andra avbokning av läkarbesök torsdag.
Det tredje kallelse till läkare fredag.
Tre papper, tre kuvert, tre porton. Så fick B två brev med samma post. 1: kallelse till provtagning. 2: kallelse till läkare. Samma sak hände C. Två kuvert och porton, avsända av samma läkare. A, B och C har mobil och mailadress.
När jag ifrågasatte samordningen på administrativa avdelningen fick jag veta att uppdraget att sköta bland annat utskick av kallelser har getts till annan part. För att rationalisera? I så fall en mycket kostnadskrävande effektivisering.
Sju porton i stället för tre vilket blir 133 procentigt påslag. Är det - vilket jag uppfattade - Nordpost som är den verkställand parten, så är det naturligtvis affärsmässigt smart av dem. Regionen får betala dem för tjänsten och utgifterna. Med skattekronor som behövs i vården.
Märta Ekelund
Region Östergötland har erbjudits att besvara insändaren men avstår eftersom de inte vet vilken av regionens verksamheter insändaren syftar på. "Det inte är någon central funktion som administrerar utskick av kallelser. Det är varje enskild verksamhet som har det ansvaret och rutiner/upplägg kan troligen se olika ut beroende på hur stor verksamheten är."