Vid ett besök i Norrköpings city nyligen för att besöka en affär och snabbt göra ett planerat inköp upptäckte jag att mobilen stannat kvar hemma.
Parkeringen skulle således betalas med kort i en parkeringsautomat istället för appen i telefonen när jag parkerade… trodde jag. Efter att ha cirkulerat länge med bil i flera kvarter för att hitta en automat i det område jag skulle parkera i, kunde jag konstatera att ingen gick att hitta. Enbart skyltar om att betala via appar. Tidsnöd i lunchtimmen gjorde att jag inte kunde parkera på Spiralens parkering med annat system, då jag hade behövt gå ca 15 minuter.
Hur tänkte Norrköpings kommun där? Förutsätter ni att alla äger en smartphone och även har hämtat appen för parkering?
I mitt fall blev det inget besök till affären då jag inte kunde parkera utan min telefon, så jag fick snopet och besviket vända tillbaka och övervägde att beställa min vara på nätet istället. Att försvåra möjligheten att besöka Norrköpings city på detta sätt drabbar i sin tur handlare som tappar kunder. Det kan väl knappast vara en bra framtida utveckling att avveckla fungerande system?
Besviken lunchshoppare
Svar direkt
Vi förstår att det kan väcka frustration när man inte hittar en biljettautomat. Trots att fler och fler använder det mer flexibla betalsättet via en app i telefonen så ska man kunna hitta en biljettautomat på ett smidigt sätt.
För att ytterligare synliggöra våra automater håller vi just nu på och ser över skyltningen för att göra dem lättare att upptäcka på håll. Vi hoppas att det kommer att underlätta när man letar efter en automat.
Där det finns kommunal gatuparkering är biljettautomaterna strategiskt placerade och inom ett rimligt gångavstånd. Innanför promenaderna finns närmare 80 automater. Från de allra flesta parkeringsplatser är det max 150 meter till närmaste automat.
För snabba planerade stopp finns i centrum även ett antal 15-minuters parkeringar, där kan man utan avgift göra snabba stopp.
Christian Dahlskog, Enhetschef för gata och trafik på Norrköpings kommun