Trakten är ju känd sedan gammalt för dessa problem. Jag vill påstå, att vägen, i grunden är felkonstruerad. Med tanke på de glidande lerorna som finns där, skulle man ha använt sig av de tekniker som är väl kända, till exempel markstabilisering, pålning till fast botten med mera. Jag vet ju inte om detta har utförts, men jag tycker, att med de kunskaper vi som vägkonstruktörer besitter idag, borde en sådan olycka inte ha skett. Man talar nu om "Fultippning" och sprängningar med åtföljande vibrationer i lerlagren. Det tyder på bristande konstruktion av vägens underbyggnad. Ingenting annat.
Olyckan i Stenungsund borde inte ha skett
När det gäller den rasade vägen på västkusten, uppstår många frågor.
E6 vid Stenungsund efter jordskredet tidigt på morgonen den 23 september.
Foto: Hanna Brunlöf Windell/TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.