Nya biljettsystemet är ologiskt

Insändare2020-08-05 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det har redan varit en del inlagor i NT vad gäller Östgötatrafikens nya biljettsystem och här kommer ytterligare en inlaga. Upplägget med systemet är helt tydligen gjort utav yngre människor, som tror att vi 70+:are har samma förmåga att handha en app i mobilen som de har. Förutom sämre syn och minskat rörlighet i fingrarna är upplägget så ologiskt att man över huvudtaget undrar hur man tänkt. 

Om jag vill resa vet jag ju att jag behöver en biljett som berättigar till en resa inom ett visst område. Tankegången att jag köper en resa som ger mig en biljett för denna resa känns därför som bakvänd och ologiskt. Appens text och dess knappar är för min del så liten att risken att trycka fel är övervägande.
Därtill anser i alla fall jag, att upplägget där man först registrerar var ifrån man vill resa till det tänkta målet ytterligare kan öka storebrors insyn i den personliga integriteten. Och det faktum att om jag senare efter att ha köpt resan väljer att påbörja resan en eller två hållplatser senare resulterar i en ogiltig biljett när man istället borde få ha resavstånd tillgodo är för mig helt obegripligt och borde istället betraktas som stöld utav Östgötatrafiken.


Jag uppfattar att det nya upplägget med biljettsystemet signalerar att man endast vill ha passagerare som fixar att hantera deras app eller/och av passagerare, som tycker att det är okej att löpa risken att bli bestulen på missat resavstånd utav Östgötatrafiken.
Att Östgötatrafiken icke gjort vad som på dem ankommer vad gäller passagerartätheten i dessa coronatider är också något, som många anser.
Så nu vet ni på Östgötatrafiken varför jag bestämt mig. Numera är det bilen som gäller.