Banken har under flera år berömt sig för att göra tvärtemot andra storbanker och behålla sina lokalkontor. Det har varit uppskattat av kunderna och vi tror att det har gett såväl nya kunder som goodwill till Handelsbanken.
Inte minst därför blir besvikelsen stor när banken plötsligt byter strategi och överger de mindre orterna och därmed också ofta lite äldre kunder.
Vad blir då konsekvenserna? Ur samhällssynpunkt innebär detta en fortsatt koncentration av viktiga samhällsfunktioner och därmed också en ytterligare faktor för utarmning av landsbygd och mindre samhällen. Dessutom innebär det ökad ojämlikhet på ytterligare ett område. Vinnarna är befolkningen i större städer, digitalt kompetenta ofta yngre människor. Förlorarna är boende på landsbygd och mindre samhällen, äldre med mindre vana och erfarenhet av digital kommunikation, fattiga ofta utan möjlighet att skaffa sig digital utrustning.
Den fråga vi ställer oss är om denna koncentration är nödvändig ur bankens synvinkel? Innebar det i så fall att den tidigare strategin - att finnas nära kunder och civilsamhälle - var felaktig? Vi tror inte det, men det vore intressant att få ett svar från länschefen Michael Sterne på den frågan.
Om beslutet att stänga lokalkontoret här i Söderköping står fast kommer många att söka sig till en mer lättillgänglig bank. Vi kommer att uppmana alla vi känner att byta bank. Valdemarsviks sparbank ligger ju inte alltför långt borta. Man kan kanske till och med förmå den banken att etablera ett kontor i Söderköping om vi blir tillräckligt många kunder från Söderköping.
Slutligen noterar vi den lama kommentaren från kommunstyrelsens ordförande Martin Sjölander, moderaterna;
Det är i den här riktningen det utvecklas, på både gott och ont.
Svagt och passivt, tycker vi. Nog kan man väl begära att kommunledningen gör mer för att behålla viktiga samhällsfunktioner i kommunen. Vad tycker övriga ledamöter i kommunstyrelsen och hur tänker ni agera?