Bygg ut spårvagnsnätet för ett grönare Norrköping

Norrköping växer så det knakar och nya bostadsområden som Björkalund och Inre hamnen börjar ta form och allt fler åker och behöver åka mer kollektivt.

En utbyggnad av spårvagnstrafiken skulle gynna unga, låginkomsttagare och äldre, menar signaturen Norrköpingsbo. Arkivbild från den nya stadsdelen Björkalund vid Vrinnevisjukhusert.

En utbyggnad av spårvagnstrafiken skulle gynna unga, låginkomsttagare och äldre, menar signaturen Norrköpingsbo. Arkivbild från den nya stadsdelen Björkalund vid Vrinnevisjukhusert.

Foto: Thomas Möller

Insändare2023-04-13 11:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ofta när man pratar om Norrköping så kommer bilden av de gula spårvagnarna som rullar längs gatorna. Det finns planer på att bygga ut spårvagnsnätet i takt med att nya resecentrum skall byggas men det ligger en bra bit in i framtiden. Att bygga ut spårvagnsnätet är ett steg in i framtiden mot den gröna omställningen där man minskar klimatavtrycket mer än med andra färdmedel som buss.

I en rapport som Vänsterpartiet gjort från 2014 (spårväg till Vrinnevisjukhuset) gynnas kollektivtrafiken med att det blir mer attraktivt och lockar fler personer till att åka kollektivt vilket gynnar unga, låginkomsttagare och äldre. Utbyggnaden skulle också ha ett positivt avtryck då man minskar farliga partikelutsläpp från däck och asfalt samt sparar på förslitningar av befintliga vägar.

Genom att bygga ut spårvagnsnätet speciellt där människor främst tar sig till, så som Vrinnevisjukhuset (en av de största arbetsgivarna i kommunen) eller Ingelsta handelscentrum som många besöker, minskar vi restiden från att bussar står i kö vid rusningstid mer jämn färdväg och tillgänglighet och minskad klimatpåverkan.