Norrköping är en bedrövlig stad att cykla i

Norrköping är sannerligen en bedrövlig stad att cykla i.

Nästan alla cykelbanor är delade med gångbanor vilket i praktiken innebär att vi cyklister får dela cykelbanan med gångtrafikanter, hundägare, folk som drar barnvagn och andra människor som inte kan tyda trafikskyltar, skriver signaturen Bikeman Borren.

Nästan alla cykelbanor är delade med gångbanor vilket i praktiken innebär att vi cyklister får dela cykelbanan med gångtrafikanter, hundägare, folk som drar barnvagn och andra människor som inte kan tyda trafikskyltar, skriver signaturen Bikeman Borren.

Foto: Hanna Petersson

Insändare2023-09-06 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nästan alla cykelbanor är delade med gångbanor vilket i praktiken innebär att vi cyklister får dela cykelbanan med gångtrafikanter, hundägare, folk som drar barnvagn och andra människor som inte kan tyda trafikskyltar, linjer och annat som skvallrar om att de spatserar på cykelbanan. 

Trots intensivt användande av ringklockan så har inte dessa typer vett nog att flytta på sig. Inte nog med detta så saknar cyklister förkörsrätt på de flesta övergångsställen. Mig veterligen finns endast ett fåtal cykelöverfarter och inte ens där stannar bilisterna alla gånger. Dessutom är cykelbanorna eftersatta och det är vägarbeten var och varannan dag som försvårar framfart för oss cyklister.

Lösningen på allt detta är kanske att vi cyklister börjar cykla på gatan? Som för övrigt är vår lagliga rätt. Att Norrköping kallas för en cykelstad är enligt mig inte annat än ett dåligt skämt. Vill Norrköping vara en bra cykelstad rekommenderar jag att man tittar på hur Oslo hanterar sina cyklister. Det är en cykelstad det.