När ska vi få tillgång till kommunens diarium igen?

Hur länge ska Norrköpings kommun fortsätta att låtsas att de har ett diarium över kommunala handlingar på sin hemsida, som vi medborgare kan använda oss av för att kunna utöva våra demokratiska rättigheter?

Att hålla ett diarium på kommunens hemsida handlar inte om raketforskning, menar insändarskribenten.

Att hålla ett diarium på kommunens hemsida handlar inte om raketforskning, menar insändarskribenten.

Foto: Fredrik Rosander

Insändare2021-12-14 12:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sedan flera år har det funnits en ruta på hemsidan med följande budskap:
För närvarande kan det vara problem med att söka i diariet och/eller att öppna dokument. Felsökning pågår och vi jobbar för att få en lösning på plats så snart som möjligt. 


När man påpekar det ohållbara i att hantera den grundlagsskyddade offentlighetsprincipen på det här nonchalanta sättet hamnar man i en helt Kafkaartad situation. Kontaktcentret svarar:


Tack för att du hör av dig!
Jag har skickat ditt meddelande vidare till mina kollegor som ansvarar för diariet.
Önskar dig en trevlig helg!
Vänliga hälsningar
NN, Kontaktcenter


Därefter sänker sig dödens tystnad över Kontaktcentret och INGENTING händer på hemsidan. Och det är inte raketforskning det är fråga om. Kolla med lilla Söderköping - de är inte världsbäst på allt här i världen men de kan i alla fall lägga ut både föredragningslistor och protokoll till sina nämndsammanträden.
I Norrköping pågår felsökning - i evigheters evighet eller?

Wiwi Samuelsson

Svar direkt

Möjligheten att kunna ta del av offentliga handlingar är en viktig del av demokratin. 

Vi är medvetna om att det under lång tid ar varit problem med det webbaserade diariet på Norrköping kommuns hemsida. Det går dock utmärkt att ringa eller skriva till kommunen och begära ut de handlingar man är intresserad av. 

Vi delar din frustration över att en fungerande lösning för det webbaserade diariet ännu inte är på plats. Att kunna ta del av handlingar på detta sätt är även om det inte är lagstadgat en bra service till medborgarna som vi vill kunna erbjuda.

Våra leverantörer jobbar för fullt och har en lösning i närtid. Detta har tagit längre tid än vad vi önskat. Vi hoppas dock att snart ha en fungerande lösning på plats på norrkoping.se.

Louise Flygt, kommunikationsdirektör Norrköpings kommun