Cykelhuset på US: Visst kan man raljera om skrytbyggen

Kerstin Sjöberg tycker det är obegripligt att Östgötsamverkan, tillsammans med SD, väljer att satsa på cykelhus vid US i Linköping.

När vi nu bygger nytt menar vi att vi måste bygga för de behov som finns idag och som vi ser framåt. Där ingår exempelvis goda laddningsmöjligheter till elcyklar, skriver Marie Morell (M), ordförande regionstyrelsen. Arkivbild.

När vi nu bygger nytt menar vi att vi måste bygga för de behov som finns idag och som vi ser framåt. Där ingår exempelvis goda laddningsmöjligheter till elcyklar, skriver Marie Morell (M), ordförande regionstyrelsen. Arkivbild.

Foto: Jasmine Hübinette

Insändare2023-10-09 20:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

"Vill sjukvårdsanställda verkligen betala p-avgift för cykeln?" NT 5/10

Det kan man givetvis tycka, men tyvärr visar det lite hur dåligt insatt Kerstin Sjöberg är kring den problematik som länge fått råda vid US, där medarbetare inte kunnat förvara sina cyklar på ett tryggt och säkert sätt. 

Våra medarbetare ska inte behöva känna att man inte kan ta cykeln till jobbet av rädsla att få den förstörd eller stulen. Problem med cykelstölder är generellt, men Linköping är hårt drabbat. Enligt polisens kartläggning är US en av de platser i Linköping som varit mest utsatt för stöld. 

I en artikel i Corren (14/8-23) berättade en medarbetare på sjukhuset att hon fått två elcyklar stulna – den ena fick hon behålla i tolv dagar och den andra i tio. På journalistens fråga om hon kommer köpa en ny cykel svarar hon: ”Nej, jag vågar inte göra det förrän de säkrat upp för oss cyklister på US”.

Så visst, Kerstin Sjöberg, man kan raljera om skrytbygge. Men det här är vardagen för våra medarbetare på US i Linköping. Något som vi nu gör något åt. Och när vi nu bygger nytt menar vi att vi måste bygga för de behov som finns idag och som vi ser framåt. Där ingår exempelvis goda laddningsmöjligheter till elcyklar. Vi ser också en poäng i att dessa cykelhus byggs för att passa in i övrig miljö på US. Ibland är det billigaste alternativet för stunden inte det smartaste för framtiden. 

Byggnationen kommer genomföras i etapper, där vi börjar med ett cykelhus av tre planerade. Om utvärderingen efter det första inte skulle falla väl ut avbryts projektet och kostnaden blir då givetvis en helt annan. 

Jag noterar också att Kerstin Sjöberg inte med ett enda ord nämner de miljömässiga fördelarna med att fler kan ta cykeln till jobbet. Det är något anmärkningsvärt från ett parti som säger sig vara det ledande partiet i miljöfrågor.

Det stämmer att Region Östergötland har enormt stora ekonomiska utmaningar framåt, det är jag glad för att Kerstin Sjöberg ser och tar på allvar. Och vid en första anblick kan därför ett bygge av cykelhus tyckas rimma illa med det. Men vi måste också klara av att säkerställa att våra medarbetare faktiskt kan ta cykeln till jobbet utan att riskera stora personliga ekonomiska förluster om eller när cykeln blir stulen. Det menar vi är rimligt.