Framtidens transport sker i luftrummet

När Norrköping fick nej på etableringen av flygplansfabrik och tidigare ganska snabbt fick nej på etableringen av Northvolt batterifabrik så räcker det med att läsa insändare av Anders Wennerblad och Mikael Karlsson den 10 juni för att förstå varför.

I framtiden transporterar vi oss i luftrummet, skriver insändarskribenten.

I framtiden transporterar vi oss i luftrummet, skriver insändarskribenten.

Foto: Micke Pihlblad

Insändare2023-06-16 12:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

"Inget snurr på elflygets propellrar utan vindkraft" NT 10/6

"Nu är det läge att bygga ut spårvägen" NT 10/6

Flygplanstillverkaren Heart Aerospace tillverkar flygplan med eldrift och verkar inom framtiden för flyget.

Heart Aerospace målsättning (från deras hemsida):

”Heart´s mission is to create the world´s greenest, most affordable and most accessible form of transport”.

Flygbolag som förbeställt flygplan. Och Investerare i bolaget: Breakthrough Energy med Bill Gates, United Airlines, MESA Airlines, EQT VENTURES, Vinnova, Air Canada, Nordic innovation, SAAB med Håkan Buskhe som CEO of FAM AB (Wallenberg) mm.

Här finns framtiden skissad med världens ledande företag.

När företagets representanter kommer till Norrköping och upptäcker att kommunen satsar upp till 3000 miljoner på en ny järnvägsstation och spår i projektet Ostlänken (skall enligt projektet vara klart 2035, realistiskt 2040) och noll kronor till flygplatsen inser man att här finns inga framtidsvisioner och drar sig snabbt ur.

Att köra tåg var hett i början av 1900-talet men kommer att minska för varje decennium vi tittar framåt. I framtiden transporterar vi oss i luftrummet.

Kommunen är villig att satsa miljarder inom sektorer som haft sitt bästa liv och överlåter till andra städer att växa och blomma upp med en miljövänlig teknik.

Titta bakåt, sälja mark och dra spårvägslinjer är framtiden för insändarna.