Apropå
"Förslaget: Så kan hamnen bli attraktiv för turister" NT 23/1
Med den meritlista kommunen fortlöpande skaffar sig (Femöresbron, Returpunkten, Kontaktcenter med flera) så fortsätter bara raset på nationens lista om förtroendet för kommunens hantering av ärenden gällande privatpersoner och företag.
Ibland verkar det som kommunens enheter meriterar sig internt genom att fördumma sig på engagerade medborgares bekostnad. Man kan undra hur det står till med både engagemang och förmåga att vara serviceinriktad. Medborgarförslaget verkar vara inne på fjärde året avseende dess hantering.
När det slutligen skickades till kultur- och fritidskontoret stred det tydligen mot någon intern regel att hans 13 listade förslag inte fick stå samlade utan skulle inkomma ett och ett. Således stärker det byråkraternas tunga belastning av arbete. Kanske bra att visa när mer pengar behövs för att finansiera den nya organisationen som är aktuell.
Tänk så enkelt det varit att slå en signal till Lennart Zachrisson och förklara stolleriet med de tretton ärendena och höra om det var ok att det här fixar vi internt. Sannolikt har han blivit förvånad men gladeligen sagt ok. Kanske hade byråkraten känt ett normalt ansvar och till och med tagit på sig att lämna en lägesrapport om ärendet framöver.