Med en akvedukt kommer E22 svämmas över vid skyfallsregn

Signaturen "Gammal vägbyggare" tror inte på idén med en akvedukt vid Göta Kanal när Förbifart Söderköping ska byggas. "En högbro över kanalen hade blivit en säkrare lösning och förmodligen billigare."

Broöppning vid Söderköping kan vara ett irritationsmoment.

Broöppning vid Söderköping kan vara ett irritationsmoment.

Foto: Johansson Henrik

Insändare2024-11-08 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med anledning av de varningar som utfärdas av kunniga meteorologer och flertal forskare avseende framtidens extremväder så kan man ställa sig frågan hur klokt är det att bygga en ny förbifart i Söderköping där E22 leds under en akvedukt vid Göta kanal.

Vid skyfallsregn likt de vi redan har upplevt i Sverige, även om än något mindre i Söderköping, så kommer med all sannolikhet den nya förbifarten att stängas av.

undefined
I dag finns en öppningsbar bro över Göta Kanal i Söderköping. I framtiden vill man istället ha en akvedukt som E22 kan gå under.

Med enkel matematik kan man lätt räkna ut vilka mängder med vatten som kommer att samlas på vägbanan och som skall pumpas bort. Igensatta brunnar eller elavbrott kommer att omöjliggöra vidare trafik.

En högbro över kanalen hade blivit en säkrare lösning och förmodligen billigare.

Såg att vårt medlemskap i NATO krävde säkrare vägsystem. Kanske något att fundera på?

undefined
Enligt trafikverkets förslag ska en akvedukt byggas som E22 ska ledas under.