Lärlingsutbildningen ska vara ett attraktivt alternativ

Lärlingsutbildning är sedan reformen Gy 2011 formellt en del av gymnasieskolans yrkesprogram.

Det finns ingen som har sagt eller har för avsikt att framöver säga att en undervisande lärare inte får köpa läromedel som är relevant för utbildningen, skriver Stefan Hedlund, rektor Yrkesgymnasiet i Norrköping.

Det finns ingen som har sagt eller har för avsikt att framöver säga att en undervisande lärare inte får köpa läromedel som är relevant för utbildningen, skriver Stefan Hedlund, rektor Yrkesgymnasiet i Norrköping.

Foto: Naina Helén Jåma/Pernilla Wahlman/TT

Insändare2022-04-05 08:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar direkt

Ett uttalat syfte med dagens gymnasiala lärlingsutbildning är att erbjuda attraktiva alternativ – för såväl elever som arbetsgivare – till de reguljära yrkesprogrammen. Den bakomliggande tanken är att ge goda möjligheter att utveckla yrkeskunnande ”i praktiken”, och ska ta fasta på kärnan i lärlingsutbildning; nämligen att vara en annan väg till kunnande än traditionell skolutbildning där skola och arbetsplats gemensamt ansvarar för elevers lärande.

En vanligt förekommande missuppfattning är att utbildningsformen är traditionell och att stora delar enbart går att ”läsa om” eller ”läsa sig till” och att ”göra” är underordnat, vilket inte är fallet i en lärlingsutbildning. 

Utbildningens innehåll och struktur är framtaget av staten och branschen gemensamt och ThorenGruppen kommer inte att kommentera enskilda nuvarande eller före detta medarbetares personliga åsikter om utformningen av densamma då skolan förhåller sig till de styrdokument som finns i svensk lag. ThorenGruppen är helt övertygade om att lärlingsutbildning är det rätta sättet för yrkeskunnande som gör eleverna anställningsbara.

ThorenGruppens och Yrkesgymnasiets elever har alla centralt upphandlade digitala läromedel för deras utbildning i form av Learn Ware och EL-VIS, förutom detta, som täcker hela utbildningen är det fritt fram för varje enskild undervisande lärare at handla läromedel, dock uppmuntrar vi att man använder sig av digitala läromedel då varje elev har en egen dator.

Det finns ingen som har sagt eller har för avsikt att framöver säga att en undervisande lärare inte får köpa läromedel som är relevant för utbildningen. 

Vi är en skola som har gott samarbete med våra samarbetspartners, vi har goda resultat när det gäller elever och vårdnadshavares nöjdhet enligt samtliga mätningar genomfört av såväl ThorenGruppen som av Skolinspektionen.

Noterbart är också att vi som nystartad skola haft ett nära samarbete med Skolinspektionen, SI:s granskningar är en viktig del i vårt kvalitetsarbete. Ingen är felfri och i de fall vi gör fel är vi alltid måna om att snabbt göra om och göra rätt för att kunna optimera våra utbildningar, något som kommer både oss och yrkeslivet till gagn. Skolinspektionen har granskat det fall som nämns i artikeln, men efter en noggrann inspektion fann de ingen grund för de angivna bristerna.